2,5 miljard euro. Dat bedrag gooien we (horeca, producenten en supermarkten) met z’n allen jaarlijks in de vuilnisbak. En thuis gooien we als consument ook nog eens jaarlijks zo’n 50 kilo (€1 50 per persoon) weg. Damn Food Waste vraagt aandacht voor dit probleem en organiseerde op 14 juni een lunch in Rotterdam. Ik lunchte mee en werd met mijn neus op de feiten gedrukt: we móeten wat gaan doen!

Met ruim 5000 anderen genoot ik van een heerlijke lunch tijdens Damn Food Waste Rotterdam. De organisatie toert door het hele land om politici, beleidsmakers, producenten en consumenten bewust te maken van al dat voedsel dat we (onterecht) verspillen. Tijdens de tour worden er in de verschillende steden gratis lunches georganiseerd. De ingrediënten zouden anders in de vuilnisbak belanden. Afgedankt omdat ze niet het juiste formaat hebben, niet mooi genoeg zijn, enzovoorts.

Het is een geweldig initiatief. Want een derde van het eten verdwijnt in de prullenbak. Ook in de horeca. En dat is hartstikke zonde! Want bedenkt u eens wat dat voor uw portemonnee betekent! Daarnaast is het ook nog eens schadelijk voor het milieu want voor het produceren, transporteren en verpakken van al dat voedsel wordt enorm veel energie verbruikt. Kortom: tijd voor actie!

'Het levert u naast een financieel voordeel ook een beter imago op'

Gelukkig gebeurt er al heel veel: zo wordt er nagedacht over innovatie van producten en processen in de voedselketen. Oogsttechnieken die minder oogstresten op het land achterlaten, snijmachines waardoor minder snijafval ontstaat, verpakkingen waardoor producten langer houdbaar blijven. En in de agrifoodketen wordt volop ingezet op zo hoogwaardig mogelijk hergebruik. Zoals bio-vergisting, herwinning van nutriënten uit proceswater, gebruik van organische reststromen en herverwerking van reststromen tot nieuwe voedingsmiddelen. En in het No waste network werken bedrijfsleven en overheid samen aan minder voedselverspilling. Via het netwerk kunnen onder andere horeca, landbouw, industrie en supermarkten elkaar vragen stellen, discussiëren en samenwerken.

Allemaal hartstikke mooi, maar er liggen nog voldoende kansen voor het grijpen voor de horeca! Want het verminderen van voedselverspilling in de horeca levert u niet alleen een financieel voordeel op, maar het kan ook bijdragen aan een beter imago van uw bedrijf. Maar daar moeten we wel samen (!) aan gaan werken… Want zolang ‘gastvrij’ staat voor grote porties en we in de ‘Hoorn des overvloeds’ blijven leven, zolang ons voedsel zo ontzettend goedkoop blijft en het respect voor landbouw en veeteelt zo laag, zolang er plofkippen en kiloknallers bestaan en zolang all you can eat de maatstaf is, blijft het lastig om voedselverspilling tegen te gaan. Maar wij als horecaondernemers kunnen zelf de eerste stap zetten!

'Ze waren geschokt over de hoeveelheid eten die weggegooid wordt'

Bewustwording bij personeel en gasten is de eerste belangrijke stap. Zo heb ik in mijn bedrijf de keuken- en afwasmedewerkers een week lang al het restafval laten wegen. Ze waren geschokt over de hoeveelheden die weggegooid worden. En als de medewerkers in de bediening zich bewust zijn van het proces hoe bijvoorbeeld een uitsmijter ham/kaas wordt bereidt, zullen ze minder achteloos kijken als iets fout wordt aangeslagen (en dus weggegooid). En dan de gast… Laat je gast eens weten dat je het economisch en maatschappelijk onverantwoord vindt om zoveel weg te gooien, en biedt ze een alternatief, zoals kleinere porties. Moet je eens opletten wat een positieve reacties je krijgt. En zijn nog veel meer mogelijkheden om voedselverspilling tegen te gaan.

Gelukkig zijn de eerste stappen al gezet! Want in Rotterdam werd het Chefs Manifest gepresenteerd. De chefs die het manifest hebben ondertekend, beloven zich in te zetten om zelf minder te verspillen, hun menu's daar zoveel mogelijk op af te stemmen en ook om hun team en gasten te inspireren om minder eten weg te gooien. Jonnie Boer, Jonathan Karpathios en Pepijn Schmeink tekenden al. U toch ook? Samen gaan we voor minder food waste!

Marcel Hansen

Marcel Hansen is mede-eigenaar van restaurant de Zilte Zoen (in Schoorl, Bergen aan Zee en Egmond) en eigenaar van restaurant Van Dis in Hoogkarspel. Marcel is domeinadviseur Eten.

Gerelateerde standpunten

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens