Er lijkt geen einde te komen aan de stortvloed aan kortingskaarten en special deals. Iedere week is er wel iets van een speciale week voor restaurants of zie je op tv dat weer een kortingskaart het licht gezien heeft. Ik ben allang het overzicht kwijt, maar wat veel erger is, we zijn als restaurateurs ook onze marges kwijt. We lopen in dezelfde fuik als de retail. Kale korting creëert waardeloze gasten.

Zonder uitzonderingen beloven de kortingsites meer gasten tegen geringe investeringen. Maar als je dan kijkt naar wat het oplevert slaat de twijfel toch wel toe; krijg je wel de goede gasten binnen? De praktijk leert juist dat juist gasten die via kortingsites boeken nauwelijks terugkeren…

Marcel Hansen

Door het geven van korting (en dus het inleveren van marges) krijg je initieel misschien wat extra gasten maar niet meer vervolgbezoeken. Erger nog , de gast denkt al snel dat de prijzen omlaag kunnen en gaat meer shoppen. Die ruimte in de marges is er vaak niet voor ons als horecaondernemers. Dan wordt de verleiding groot om concessies te doen aan de kwaliteit. Waarmee je je doodvonnis tekent.

Uiteindelijk maakt je als ondernemer natuurlijk zelf de keuze waar je wel of niet aan deelneemt. Belangrijk is dat je steeds je rendementsvoordeel blijft afwegen als je meewerkt aan allerlei promotieweken of andere kortingsconcepten. Hier en daar wordt met succes een daluurtje gereanimeerd of een zichttafeltje gevuld. Ik geloof zelf dat er slechts bij uitzondering voordeel te behalen is en al helemaal niet structureel.

KHN heeft met de horecacadeaukaart in ieder geval de markt uitgedaagd om met andere verdienmodellen te komen. Minder commissie en ook een verdienmogelijkheid voor de ondernemers zelf.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens