Afpersing in de horeca

Een op de tien ondernemers is de afgelopen vijf jaar slachtoffer geweest van afpersing. Ook in de horeca komt afpersing voor. Afpersing is in de meeste gevallen onzichtbaar en heeft grote impact op het slachtoffer en zijn directe omgeving. Hoe voorkomt u afpersing? En wat moet u doen als u als horecaondernemer wordt afgeperst?

Afpersing; het zal u maar overkomen. Er is sprake van afpersing als iemand u door bedreiging van geweld, smaad of openbaarmaking van een geheim dwingt geld, goederen of informatie af te geven. Afpersen gebeurt ook digitaal: bijvoorbeeld als iemand uw website hackt en blokkeert met ‘ransomware’ en die pas vrijgeeft nadat u betaald heeft. 

De impact van afpersing is groot: het zorgt voor groot financieel en persoonlijk leed voor ondernemers en hun families. En vaak durven slachtoffers geen aangifte te doen. Een slechte zaak want hoe eerder actie wordt ondernomen, hoe groter de pakkans.

Wat te doen bij afpersing?

  1. Betaal nooit! Ga niet in op de eisen van de afperser.
  2. Bel (anoniem) de Vertrouwenslijn via 0800 2800 200 en vraag om advies.
  3. Doe aangifte bij de politie.

Vertrouwenslijn bellen
De Vertrouwenslijn is zeven dagen per week bereikbaar (van 10 to 17 uur) en is er voor iedereen die onder druk staat door crimineel gedrag van anderen. Via de Vertrouwenslijn legt u (anoniem) contact met ervaren vertrouwenspersonen die luisteren naar uw verhaal. Zij kunnen u adviseren, in contact brengen met deskundigen en – als u dit wilt – u begeleiden bij het doen van aangifte bij de politie.

Kent u iemand die afgeperst wordt?
Heeft u het vermoeden dat iemand in uw omgeving wordt afgeperst? Ook dan kunt u de Vertrouwenslijn bellen via 0800 2800 200. De Vertrouwenslijn is er ook voor familie, vrienden en bekenden van een horecaondernemer, om advies te geven wat zij het beste kunnen doen of hoe het slachtoffer het beste geholpen kan worden.

Over de Vertrouwenslijn Afpersing
De Vertrouwenslijn Afpersing is een initiatief van het ministerie van Veiligheid en Justitie, Koninklijke Horeca Nederland (KHN), VNO-NCW/MKB Nederland, Thuiswinkel.org, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en het CCV. De Vertrouwenslijn wordt sinds 2015 beheerd door NL Confidential. Ga voor meer informatie naar devertrouwenslijn.nl/afpersing.

Tools KHN

Terug
Afpersing? Bel de Vertrouwenslijn.
Case: Deel jaaromzet

Op een doordeweekse avond komen twee mannen een bar binnen. Ze vallen klanten lastig. Vervolgens gaat een van de mannen op de uitkijk staan, terwijl de ander in gesprek gaat met de eigenaar. Hij eist van de eigenaar twintig procent van zijn jaaromzet. Het geld moet de eigenaar de volgende dag in een envelop klaarleggen, dan komen ze het ophalen. Als hij niet doet wat er wordt gezegd, zal er wat met de eigenaar gebeuren. Of met de bar. Er wordt gedreigd de zaak in de fik te steken. Dan verlaten de mannen de zaak. Gelukkig is er op dat moment een klant in de zaak die ziet wat er gebeurt. Hij licht de politie in die een verklaring komt opnemen. De eigenaar durfde in eerste instantie geen aangifte te doen: “ik was echt bang dat ze hun dreigement zouden uitvoeren. Omdat ik nu aangifte heb gedaan ben ik bang dat ik een keer aan de beurt bent.”