Blogs

Tijd voor de Nederlandse eetcultuur

01-04-2019
-

Blog Estée Strooker - Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen. Ik vind dat je als chef een voorbeeldfunctie hebt. Je hebt iets te vertellen over bewust eten en je restaurant is je podium...

Tailormade

28-02-2019
-

De tijd van alleen ‘de deur openhouden’ en een bed, maaltijd of borrel aanbieden, ligt ver achter ons. Gasten willen service op maat in een perfecte omgeving en daarvoor heb je een sterk concept nodig...

Goede voornemens...

28-12-2018
-

Jaarlijks bepaalt KHN wat we moeten doen om zaken voor u als horecaondernemer beter te maken. Hierbij kijken we naar de markt, naar stakeholders én naar de politiek. Ik geef u vast een voorproefje van onze prioriteitenlijst 2019...

Offline verbinden in de horeca

17-09-2018
-

"We zijn blij met deze bijzondere en relevante campagne over de Nederlandse horeca. Want het zijn dynamische tijden. We leven en werken volgens een ander ritme dan vroeger: eten en drinken worden steeds belangrijker. En we verbinden en ontmoeten anders", zegt KHN-voorzitter Robèr Willemsen in het voorwoord van een speciale Horeca-bijlage van AD en Parool.

Linksom of rechtsom

02-07-2018
-

Tussen alle verontrustende berichten over de wereldmachten, is er steeds meer media-aandacht voor gezondheid. Je hebt het artikel over de effecten van alcohol nog niet uit, of de volgende kop over de schadelijke effecten van te veel zout en te veel suiker, schreeuwt om aandacht.

Toeristen? Die lopen de gaten dicht…

03-04-2018
-

Heeft u gestemd op 21 maart jl.? Ik hoop van wel! Want gemeenten hebben steeds meer directe invloed op lokaal horecaondernemerschap. Denk alleen al aan terras- en evenementenbeleid. En natuurlijk de toeristenbelasting. Ik geef u een idee: dit jaar verwachten gemeenten 239 miljoen euro - ja, u leest het goed - op te halen via toeristenbelasting.

Over invloed gesproken...

19-03-2018
-

U heeft toch ook gestemd op 21 maart? Als horecaondernemer hoop ik dat u massaal naar de stembus bent gegaan, want de gemeenteraadsverkiezingen zijn superbelangrijk voor de horeca!

Gastvrijheid? Niet over de rug van horecaondernemers

22-12-2017
-

Tijdens de feestdagen had u het waarschijnlijk gi-gan-tisch druk om het uw gasten naar de zin te maken. Dag in dag uit staan wij voor onze gasten klaar. Zelfs tot aan de voordeur van de gast. Maar dat moet natuurlijk wel leuk blijven...

Weg met de stamgast!

05-09-2017
-

Blog Herman Hell - Innoveren heette vroeger: meegaan met de tijd, anders ga je naar de klote. En vooral de horeca ontkomt er niet aan. Het is net als mode. Die te gekke broek die je een paar jaar geleden kocht, durf je nu niet meer aan. Niet omdat hij nu lelijk is, maar omdat er door een veranderd tijdsbeeld en nieuwe ontwikkelingen anders naar gekeken wordt.

Sluiting van de zaak is het einde van vermaak

18-08-2017
-

Blog Robèr Willemsen: Als horeca staan we middenin de samenleving. Dat hoef ik u als KHN-ondernemer niet uit te leggen. Wij zijn dé ontmoetings-plaats waar mensen samenkomen, ontspannen, genieten, verliefd worden enzovoort. En wij zorgen ervoor dat al deze mensen het bij ons naar de zin hebben, kunnen genieten van onze gastvrijheid. Het is, en dat zeg ik uit de grond van mijn hart, een fantastisch en dankbaar vak.

Blauw is de norm

17-07-2017
-

Blog Grardie Akkerhuis - Blauw is de norm. En dan heb ik het niet over het aantal alcoholische consumpties dat u minimaal moet drinken om een bepaalde state of mind te bereiken. Ook het gehalte blauw op straat is niet maatgevend. Ron Blaauw timmert eveneens lekker aan de weg en het nummer van The Scene blijft immer een topper voor mij.

Spaarkaart? Doe mij maar vaste gasten

09-05-2017
-

Heeft u het al gemerkt? De restaurantzegels van ‘s lands grootste kruidenier zijn er weer. Tot en met 14 mei ontvangen de bezoekers van Albert Heijn 1 AH Restaurantzegel bij elke 10 euro aan boodschappen. Hiermee sparen ze voor een gratis tweede driegangenmenu bij meer dan 1000 restaurants in Nederland.

In zak en As(scher)

14-03-2017
-

Onze kritische noten over het arbeidsbeleid van minister Asscher kunnen u de afgelopen jaren en maanden niet zijn ontgaan. Aan de vooravond van de verkiezingen maak ik graag voor u de balans op van vier jaar nieuwe wetten afkomstig van het ministerie SZW: wetten die van invloed zijn op banen, contracten, seizoenwerk en werkgeversrisico’s in onze sector.

Het glas is halfvol, dames en heren in Den Haag

15-02-2017
-

Op 15 februari ging de Tweede Kamer in gesprek over het alcoholbeleid in ons land. Nu verbaast het u ook niet meer dat we de afgelopen maanden zo’n beetje zijn bedolven onder rapporten die te maken hebben met de Drank- en Horecawet en het alcoholbeleid.

Everybody KHN Appie

21-12-2016
-

Had u dat ook aan het einde van het jaar? Dat het gi-gan-tisch druk was en u verlangde naar de start van het nieuwe jaar? Als u dit leest is 2017 begonnen. Ik hoop dat u een goed jaar gaat draaien en als ik de berichtgeving moet geloven dan staat het er goed voor.

Meer werken dan afgesproken. En dan?

18-08-2016
-

Om de zoveel tijd staan de schijnwerpers op werken in de horeca. Werken in onze sector (en laten we wel wezen: dat is de leukste van Nederland) lijkt opeens een stuk minder aantrekkelijk vanwege de overuren. Die niet worden uitbetaald. Een beetje nuancering is op zijn plaats.

En de horeca? Die moet vooral niet zo zeuren…

17-06-2016
-

Robèr Willemsen, voorzitter KHN: Nu ik er zo’n 20 dagen als KHN-voorzitter op heb zitten, krijg ik steeds meer zicht op de uitdagingen waar we tegenaan lopen in ‘Den Haag’. Bijvoorbeeld waar het gaat om huiskamerrestaurants en airbnb, waar KHN inzet op dezelfde regelgeving als de horeca. Logisch toch? Niet dus, blijkt…

Ja, laten we er nog een paar miljoen insteken

23-05-2016
-

Agnes Holtjer, Landelijk Bestuurslid KHN: Heeft u het gelezen van de week? De gemeente Utrecht steekt (weer) miljoenen in TivoliVredenburg. Want ‘er zijn extra miljoenen nodig om een goede exploitatie van het muziekcentrum mogelijk te maken.’ Da’s makkelijk ondernemen, hoor ik u denken….

Comazuipen doen ze thuis. Precies.

05-04-2016
-

Rob Bongenaar, directeur KHN: Heeft u 3 april het bericht bij RTL-nieuws toevallig voorbij zien komen? 'Vier stomdronken tieners naar ziekenhuis met alcoholvergiftiging'? En nee, even voor de duidelijkheid: de alcoholvergiftiging werd niet opgelopen in de horeca, maar gewoon thuis.

Leuker kunnen we de bestemming NL niet maken

26-02-2016
-

Dirk Beljaarts, lid Landelijk Bestuur KHN: De discussie over de toeristenbelasting, die met de cijfers van het CBS weer is opgelaaid, is u vast niet ontgaan. De cijfers liegen er niet om: dit jaar halen gemeenten 188,6 miljoen euro op met toeristenbelasting. Een stijging van bijna 9 procent ten opzichte van vorig jaar. En een stijging van ruim 50 miljoen euro (!) als we dit vergelijken met 2011.

Daar heb je het gedonder in de glazen

28-01-2016
-

Toon Naber, voorzitter KHN: Stel: u bent een hardwerkende horecaondernemer die zijn centen vooral verdient in het nacht- en avondleven. Oftewel: u heeft een café of discotheek. Dan heeft u de laatste jaren wel wat te verduren gehad: eerst het rookbeleid – en dat won nou niet echt de schoonheidsprijs qua implementatie – en daarna nog ‘eventjes’ de verhoging van de leeftijdsgrens voor jongeren.

Slimmer en eerlijker

22-12-2015
-

Eric de Kock - Voor de ondernemers binnen het domein drinken is het al jaren zwaar weer. Dat is voor u als drankverstrekker niets nieuws. Ik vat het even samen: de laatste jaren is het uitgaanspatroon van de jeugd enorm veranderd: gingen ze vroeger nog elk weekend naar dezelfde kroeg, inmiddels zijn ze mobieler en steeds op zoek naar een nieuwe beleving.

Gemeenten: wilt u het horecaveld verlaten?

23-11-2015
-

Agnes Holtjer, lid Landelijk Bestuur KHN - Kent u ook zo'n 'horecabedrijf'? Een theater in de buurt waar wordt gewerkt met vrijwilligers maar dat wel zelf een theaterrestaurant exploiteert? Een poppodium dat op kosten van de gemeente voor miljoenen wordt verbouwd en vervolgens voor congressen ‘gewoon’ volledig kan worden afgehuurd?

Heeft u al een quinoasalade op het menu?

20-10-2015
-

Blog Marcel Hansen - Gezondheid. Er is geen onderwerp dat de afgelopen jaren zo vaak onderwerp van gesprek was. Maar wat ís gezondheid? En wat willen en kunnen we ermee? Iedereen weet er wat van en víndt er vooral wat van. De rol van eten en drinken in die discussie is zo groot, dat wij als horeca er niet meer omheen kunnen.

Blurring? In Berlijn is het doodnormaal!

13-10-2015
-

Blog Antonio van den Hengel, lid Landelijk Bestuur KHN. Zondagmorgen 11 oktober vloog ik in de vroege ochtend met een kleine 40 enthousiaste horecaondernemers naar Berlijn. Doel: inspiratie opdoen! Bij horecabedrijven maar ook bij de retail. En wat blijkt? Blurring is hier doodnormaal!

De koning weet het nu ook: erwtensoep verbindt

09-10-2015
-

Blog Gabriella Esselbrugge, Domeinadviseur Overnachten KHN - Ter voorbereiding op hun staatsbezoek aan China kregen koning Willem-Alexander en koningin Maxima onlangs aan de Universiteit Leiden een spoedcursus 'China in Nederland'. Ik was een van de China-experts die over mijn ervaringen met deze cultuur mocht vertellen.

Visuele vervuiling door windmolens en flexibiliteit van vandaag

28-09-2015
-

Column Jan Reuvers in Horeca Nederland Magazine nr. 3 2015 - Als KHN-domeinadviseur mocht ik kort geleden de prijs voor het beste strandpaviljoen uitreiken aan paviljoen De Zeemeeuw in Noordwijk. Wanneer je dan daar op het strand staat wind ik mij toch op over de windmolendiscussie.

#DamnFoodWaste

24-06-2015
-

Column Marcel Hansen - 2,5 miljard euro. Dat bedrag gooien we (horeca, producenten en supermarkten) met z’n allen jaarlijks in de vuilnisbak. En thuis gooien we als consument ook nog eens jaarlijks zo’n 50 kilo (€150 per persoon) weg. Damn Food Waste vraagt aandacht voor dit probleem en organiseerde op 14 juni een lunch in Rotterdam.

Social inclusion? Waar gáát dit over?

09-06-2015
-

Column Eric de Kock - Laatst was ik aanwezig bij het Hospitality Excellence Program op de Hotel Management School Maastricht. Dit is een project van KHN en de hotelscholen waar studenten van vijf hogere hotelscholen onderzoek doen naar innovatieve concepten in de horeca.

Zo zijn we niet getrouwd (met de retail)!

08-04-2015
-

Blog Toon Naber, voorzitter KHN.  Op 17 maart jl. stuurde minister Kamp de zogenaamde Retailagenda naar de Tweede Kamer: twintig actiepunten om de retail uit het slop te halen. KHN heeft een tijd lang meegepraat over de Retailagenda, maar uiteindelijk het document niet ondertekend.

Gasten het hof maken? Lastig met booking.com

03-04-2015
-

Blog Gabriella Esselbrugge, Domeinadviseur Overnachten KHN.  Vorige week ontving ik een mailtje van booking.com. Of ik mee wilde doen aan een korte enquête. Meestal komen bedrijven met een vragenlijst om hun dienstverlening beter te maken. Maar bij booking.com krab je jezelf wel even achter de oren...

Creëren we WAARDEloze gasten?

19-12-2014
-

Er lijkt geen einde te komen aan de stortvloed aan kortingskaarten en special deals. (door Marcel Hansen, KHN-domeinadviseur Eten)

Terug