Checklist Toegankelijkheid

Met een checklist kunt u als horecaondernemer in acht stappen de toegankelijkheid van hun zaak aanzienlijk verbeteren met tips voor u en uw personeel. Dit levert meer omzet en voordelen op het gebied van maatschappelijk ondernemen op. De onderneming wordt voor mensen met een beperking toegankelijker en dat kan een flinke uitbreiding van de klantenkring betekenen, tot wel 15%. AllesToegankelijk* en KHN ontwikkelden deze checklist met eenvoudige en praktische maatregelen.

Voor een grote groep mensen met een beperking is het moeilijk om naar een café of restaurant te gaan. Door deze groep en hun familie en vrienden beter te bedienen, worden zij geholpen maar ook de horecaondernemers zelf: hun doelgroep breidt zich behoorlijk uit en het bedrijfsimago verbetert.

Eenvoudige maatregelen
De aanpassingen die voortkomen uit de checklist zijn niet kostbaar, ingrijpend of ingewikkeld. Het zit vooral in kleine aanpassingen en de communicatie met elkaar. De checklist biedt ondernemers en hun personeel hulp in het realiseren van toegankelijkheidsverbeteringen.

Judith van Lier, projectleider AllesToegankelijk: "De grootste knelpunten liggen meer op het communicatieve vlak en niet op het fysieke vlak. Hoe benader je bijvoorbeeld iemand?" Hierbij alvast een kleine greep uit de checklist:
1. Vraag iemand of hij of zij iets nodig heeft en ga er niet automatisch van uit dat hulp nodig is
2. Maak oogcontact en kijk niet alleen naar de persoon áchter de rolstoel
3. Geef uw gasten de tijd

De checklist kunt u downloaden.

Gastvrijheid
Juist in de horeca is toegankelijkheid meer dan het weghalen van drempels. Of een gast nu een verstandelijke beperking heeft, een kinderwagen of rollator bij zich heeft, minder goed ziet of in een rolstoel zit, in de horeca zijn mensen op zoek naar gezelligheid en gastvrijheid. Dat geldt voor iedereen.

*AllesToegankelijk
De informatie uit de checklist is tot stand gekomen uit het project AllesToegankelijk. Een project waarin 25 partnerorganisaties, waaronder Koninklijke Horeca Nederland, zich in hebben gezet voor de verbetering van de toegankelijkheid van producten en diensten (alles wat je kunt kopen, huren of lenen). Vilans, kenniscentrum voor de langdurende zorg, was uitvoerder van het project. Het project is per 1 april 2015 afgerond.

Download de checklist.

Terug
Download de gratis KHN App

https://twitter.com/khn 787936653616742400