De Autoriteit consument en markt (ACM) publiceerde in 2013 de richtlijn over transparantie van prijzen in de reisbranche. Die richtlijn geldt ook voor horecabedrijven. Het gaat bijvoorbeeld over transparantie over aanbiedingen, het vooraf vermelden van reserveringskosten of de toeristenbelasting. Bedrijven die zich niet aan de richtlijnen houden, riskeren een boete. ACM vraagt nu opnieuw aandacht voor deze richtlijnen.
De ACM heeft via een brief KHN verzocht om haar leden (opnieuw) te informeren over de richtlijnen. Ondernemers moeten hun website, advertenties en boekingssystemen toetsen aan de regels voor transparante prijzen en waar nodig aanpassen.
De ACM zal monitoren hoe de bedrijven omgaan met prijstransparantie. Bedrijven die zich niet De ACM kan zonder waarschuwing vooraf handhavend optreden bijvoorbeeld door het opleggen van een boete of een last onder dwangsom.
KHN geeft gevolg aan het verzoek van de ACM. Wel merkt KHN op dat het vooral gaat om de reisbranche en boekplatforms en niet zozeer hotels en horeca in het algemeen. Maar natuurlijk geldt de richtlijn ook voor deze diensten. Verder heeft KHN de ACM gewezen op het speelveld waarbij platforms de zogenaamde rate parity afdwingen en dat de ACM daar (nog) niet tegen wenst op te treden.
De ACM ontvangt regelmatig signalen van consumenten en bedrijven over tekortschietende transparantie bij bedrijven die in de recreatie, het toerisme en de horeca actief zijn. Bijvoorbeeld:
ACM heeft vijf aandachtspunten opgesteld:
Punten een, twee en drie hebben betrekking op bijkomende kosten. Punten vier en vijf hebben betrekking op optionele elementen.