Ondanks het feit dat KHN geen voorstander is van inzet van mystery guests om vermeende discriminatie op te sporen, blijft de gemeente dit instrument gebruiken. We hebben eerder geconstateerd dat dit niet vlekkeloos ging. De gemeente heeft verbetering beloofd en zet nu o.a. extra begeleiding in om te zorgen dat het proces zorgvuldig verloopt en op een meer objectieve manier constateringen worden gedaan.

Tussen de bezoeken van de koppels zit een korte tijd, zodat er sprake is van gelijke omstandigheden. Ook krijgen alle bedrijven die een bezoek hebben gehad van een mystery guest binnen twee weken, maar bij voorkeur binnen een week een bericht omtrent de constateringen. Stel de beelden dan veilig en ga direct na bij de betrokken medewerkers wat er is gebeurd.

Het is meer dan ooit belangrijk om zo compleet mogelijke huisregels op te stellen die ondersteunend zijn aan een goed deurbeleid. Via KHN kun je je eigen huisregels samenstellen of een standaard bordje bestellen. Instrueer je portiers bij een weigering altijd te verwijzen naar een legitieme reden op basis van je huisregels. Ga niet met de geweigerde(n) in discussie en verwijs deze voor een klacht of nadere toelichting naar de contactmogelijkheden via de website. Heb je ondersteuning nodig, dan kan KHN daar vaak bij helpen.

Voor meer informatie verwijzen we naar het eerder gepubliceerde artikel.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens