Deze training is bedoeld voor medewerkers van horecagelegenheden die meer handvatten willen voor het handelen met agressief gedrag (zowel verbaal als non-verbaal). Medewerkers in de horeca worden regelmatig geconfronteerd met ongewenst gedrag van gasten. Het is daarom belangrijk om alert te zijn op afwijkend gedrag.

Deze training bestaat globaal uit drie onderwerpen: het waarnemen van afwijkend gedrag, het reageren op lastig gedrag en het ombuigen van lastig gedrag. Deze volgorde heeft een bepaalde reden: je moet het eerst kunnen zien, dan het gedrag neutraal kunnen benoemen om er vervolgens tegen te kunnen optreden. Er wordt gewerkt met een trainer/acteur om de vaardigheden goed te kunnen beoefenen.

Leerdoelen

Na de training:

  • Herkent de deelnemer afwijkend gedrag in en om de horecagelegenheid;
  • Schaalt de deelnemer de waargenomen gedragingen op of af op basis van een bewuste, praktische analyse;
  • Is de deelnemer zich bewust van een veilige werkhouding met het oog op afwijkend gedrag én agressie;
  • Kan de deelnemer omgaan met agressie door actieve agressiepreventie toe te passen;
  • Kan de deelnemer omgaan met ongewenst gedrag en agressie, door begrip te tonen voor emotie- gedrag en door overschrijdend gedrag te begrenzen;

Na de training heeft men de juiste mindset, de juiste vaardigheden en een praktische woordenschat om mensen gastvriendelijk en gastvrij aan te spreken zelfs als die mensen afwijkend gedrag vertonen.
De gehele training is doorweven met praktische tips, oplossingen, motivatie en enkele juridische achtergronden. De gehele training is gegoten in een ontspannen sfeer met diverse serieuze momenten en waar zéker ruimte is voor humor.
Door de setting in relatief kleine deelnemersgroepen (12-14 personen) kunnen deelnemers interacteren met elkaar en de trainers en is er voldoende gelegenheid voor ontspanning en informeel contact.

Programma:

  • Wat is concreet gedrag en wat is een oordeel?
  • Analyse van waargenomen gedrag d.mv. de praktische stoplichtmethodiek
  • Introductie in Servicegerichte Open Vraagtechniek
  • Omgaan met Emotiegedrag
  • Hoe toon je effectief begrip voor de emoties van een gast?
  • Omgaan met Instrumenteel gedrag

Praktische informatie:

Datum: Woensdag 5 november 2025
Trainingsuur:
3 uur inclusief een aantal korte pauzes
Groepsgrootte:
12-14 pers
Aanvang/ duur: 9.30 -12.30 uur
Ontvangst vanaf 9.00 uur:
met koffie en thee en kleine pauze tussendoor
Waar: Belgisch Bier Café Belvedère, Beestenmarkt 8 2611 GB Delft
Kosten deelname: gratis voor leden en/of hun medewerkers
Deze training is in samenwerking en met support van PVO Regio Den Haag tot stand gekomen

    Wil je leren hoe beter om te gaan met lastige situaties en te de-escaleren? Meld je dan z.s.m. voor deze training!

    AANMELDEN

    Heb je een vraag?

    We zijn ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

    Liever uitgebreider en persoonlijk advies? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

    Contactgegevens