Haarlemse sportverenigingen lanceerden 29 september samen met de burgemeester Jos Wienen de campagne Eerst je ID, dan alcohol.
De campagne herinnert jongeren eraan om hun identiteitsbewijs bij de hand te hebben als ze alcohol bestellen in de sportkantine. Daarnaast worden de barvrijwilliger ondersteund om jongeren naar hun ID te vragen.
Vorig jaar bleek tijdens een onderzoek met een minderjarige Mystery Guest dat in meerdere Haarlemse sportkantines alcohol werd verkocht aan de minderjarige. Jos Wienen is blij dat de Haarlemse sportverenigingen zelf de handschoen hebben opgepakt om dit probleem aan te pakken. ‘Ik begrijp goed dat het niet gemakkelijk is gewoontes van jongeren te doorbreken. Dit is een goede en ludieke manier om jongeren aan te wennen zich te identificeren. Zo kunnen de sportverenigingen nog beter voorkomen dat minderjarigen alcohol kopen.’
In de kantines, kleedkamers, douches en toiletten hangen posters en stickers met de boodschap ‘<25? Eerst je ID, dan alcohol’. Barvrijwilligers dragen een T-shirt met de tekst ‘Mij fles je niet.’ Op deze manier kunnen zij op een informele manier bij de jonge sporters aankaarten dat ze hun ID moeten laten zien.
De campagne is een initiatief van de verschillende Haarlemse voetbalverenigingen en Sport Support. Zij zijn in gesprek gegaan met de burgemeester om te kijken hoe ze samen met de gemeente het probleem aan konden pakken. De gemeente Haarlem en Sport Support hebben de sportverenigingen ondersteund in het ontwikkelen van hun campagne. De campagne is van start gegaan 29 september bij 26 verenigingen van start. In de winter wordt het aantal uitgebreid, tot ca. 50 sportlocaties.