Vanavond maakten premier Rutte en minister De Jonge bekend dat alle eet- en drinkgelegenheden in Nederland vanaf zondag 28 november tussen 17:00 en 05:00 uur hun deuren moeten sluiten. Daarnaast mogen horecaondernemers slechts een bezetting van ongeveer 1/3 van de normale capaciteit hanteren, inclusief toepassing van het coronatoegangsbewijs. Na 3 weken volgt opnieuw een evaluatiemoment. Het is begrijpelijk dat de regering uitzonderlijke maatregelen treft met het oog op de volksgezondheid, maar de gevolgen voor de horecabranche zijn niet te overzien en dat terwijl de horeca niet de oorzaak is. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) vindt het goed om te horen dat er nu serieus werk wordt gemaakt van een aanvulling op het huidige compensatiepakket. Daarnaast moet er volgens KHN een exit strategie komen om ons uit de crisis te krijgen.

Nieuwe maatregelen

Vanaf zondag 28 november zullen de volgende maatregelen voor de horeca in werking treden:

  • Alle eet- en drinkgelegenheden sluiten tussen 17:00 en 05:00 uur hun deuren. Coronatoegangsbewijzen en placeren in de horeca blijven verplicht.
  • Ongeveer 1/3 van de totale capaciteit kan worden benut. Bij verplaatsen binnen geldt een verplichting van een mondkapje en 1,5 meter afstand houden.
  • Afhalen/bezorgen blijft mogelijk.

De sluiting om 17:00 uur, inclusief de aanpassing in capaciteit, biedt voor dagzaken wellicht nog een klein beetje ruimte maar voor het merendeel van de horeca betekent dit feitelijk een volledige lockdown. Het weegmoment over drie weken komt voor veel ondernemers te laat; de decembermaand is eigenlijk al volledig afgeschreven. Voor de hele horecasector is het belangrijk dat er zo snel mogelijk duidelijkheid komt voor deze winter, zodat zij weten waar ze aan toe zijn en gericht plannen kunnen maken voor de toekomst en het voortbestaan van hun bedrijf. Perspectief voor de feestdagen is ook cruciaal; horecaondernemers moeten weten waar ze qua planning, personeel en inkoop rekening mee moeten houden. Kunnen ze open, of moeten ze rondom de feestdagen inspelen op afhalen en bezorgen?

KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “Dit is voor de horeca een beroerde uitkomst. We hadden liever gezien dat er kort en hard werd ingegrepen. Nu werken we opnieuw met een ‘pappen en nathouden’ scenario. Ik hoop oprecht dat het kabinet een zorgvuldige afweging heeft gemaakt en dat deze maatregelen op korte termijn de gewenste effecten laten zien, zodat we zo snel mogelijk weer volop kunnen ondernemen.”

Exit strategie

Robèr Willemsen: “Naast volledige compensatie is het minstens zo belangrijk dat het kabinet komt met een echte exits trategie want op dit moment is het dweilen met de kraan open. Men is hopelijk doordrongen van het feit dat we met name te maken hebben met een zorgcrisis. Er moet daarom een duidelijke visie komen, om te voorkomen dat we hier in de toekomst keer op keer tegenaan blijven lopen.” KHN roept het kabinet op de oorzaak aan te pakken, zodat er niet telkens ingegrepen moet worden in allerlei sectoren in de samenleving waar het probleem niet ligt. “Het is goed om te horen dat werkgevers en sociale partners met het kabinet in gesprek gaan over een langere termijn strategie. Daar hebben we zelf ook op ingezet. KHN levert daar graag een bijdrage aan”, aldus Willemsen.

Een bittere pil

De horeca heeft de afgelopen 20 maanden enorm hard haar best gedaan om gasten een veilige omgeving te bieden en besmettingen te voorkomen én met resultaat; het aantal besmettingen dat te herleiden is tot de horeca is volgens cijfers van het RIVM de laatste week slechts 0,9 procent. De horeca begrijpt dat er moet worden ingegrepen, maar waarom wordt er telkens aan die horeca knop gedraaid terwijl daar nauwelijks besmettingen plaatsvinden? Als huiskamer van de samenleving biedt de horeca juist een omgeving waar men op een veilige en verantwoorde manier kan samenkomen. De nieuwe maatregelen zijn dan ook een bittere pil voor de horeca.

Compensatiepakket moet per direct verbeterd en uitgebreid worden

Het is duidelijk dat een verbeterd compensatiepakket voor het vierde kwartaal hard nodig is. Maar als het gaat om de financiële pakketten, dan is het ook belangrijk dat er wordt gekeken naar de langere termijn, inclusief schuldsanering en een investeringsfonds. Zie ook onze paper.

KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “De horeca wordt opnieuw keihard geraakt en ik maak me dan ook grote zorgen over het toekomstige horecalandschap. Uiteraard kan er wat KHN betreft geen discussie meer bestaan dat er met de geldende coronamaatregelen een volledig compensatiepakket moet komen. Gelukkig bleek in een debat van de Tweede Kamer afgelopen woensdag dat vrijwel alle fracties op eenzelfde lijn zitten van meer steun. De minister president heeft gezegd dat de steunpakketten ruimhartig zullen zijn en opnieuw worden geactiveerd. Dat doet recht aan de financiële positie waarin de horeca verkeert. Er komt nog een steunbrief, die zullen we nauwgezet bestuderen. Vanzelfsprekend zullen we het kabinet en de Tweede Kamer voorzien van onze extra suggesties voor verbetering.”

Zie ook: Avondsluiting en strengere maatregelen overdag | Nieuwsbericht | Rijksoverheid.nl en Kabinet breidt coronasteun voor ondernemers uit.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens