Op 25 maart deed minister Hoekstra tijdens een debat over de coronacrisis een moreel appèl op de samenleving om op een redelijke manier met elkaar om te gaan. Tijdens het debat werd ook gesproken over ondernemers in hun relaties met elkaar. Zoals in de verhouding toeleverancier - afnemer en huurder - verhuurder. Na vragen van CDA-kamerlid Evert-Jan Slootweg ging het hierbij ook over de werkwijze van hotelboekingsplatforms. KHN heeft op 31 maart in een brief aan staatssecretaris Keijzer gevraagd het niet enkel bij morele steun te laten maar ook daadwerkelijk hierop door te pakken. De oneerlijke handelsparktijken van platforms brengen horecaondernemers in directe problemen en moeten daarom worden gestopt.

Noodzakelijke acties

Volgens KHN zijn de volgende overheidsacties op de korte termijn noodzakelijk. In de brief vraagt KHN aan staatssecretaris Keijzer:

  • Roep de ACM op per direct op te treden tegen de bovenstaande ongewenste handelwijze van hotelboekingsplatforms.
  • Trek, zolang deze ongewenste handelwijze wordt doorgezet, de eventuele steunregelingen in waar dergelijke platforms (in Europees verband) gebruik van willen maken.
  • Onderzoek voor de langere termijn hoe aangescherpte wetgeving soortgelijke problemen in de toekomst kan voorkomen.

Geef hoteliers daarmee:

  • Weer meer grip op hun boekingen,
  • Weer zeggenschap over het annuleringenbeleid,
  • Redelijke betaaltermijnen; EN
  • Stop de oneerlijke manipulatie van rankings.

Download brief

Download hier de brief van KHN aan staatssecretaris Keijzer.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens