Na jaren lobbywerk is de eerste stap gezet richting het schrappen van de onwerkbare bijschrijfplicht voor dagleidinggevenden,
Goed nieuws voor de horeca: de Tweede Kamer heeft de motie van VVD-Kamerlid Kisteman aangenomen, die het kabinet oproept om samen met KHN te werken aan een oplossing voor de bijschrijfplicht van dagleidinggevenden. De motie moet nog verder worden uitgewerkt, maar vormt een belangrijke stap richting minder regeldruk en kosten voor ondernemers.
De huidige verplichting om iedere dagleidinggevende afzonderlijk te laten bijschrijven op het aanhangsel van de Alcoholwetvergunning zorgt in de praktijk voor veel onnodige lasten. Ondernemers moeten bij elke personeelswijziging aanpassingen doorvoeren om te voldoen aan de eis dat er altijd een geregistreerde leidinggevende aan het werk is. Dat levert niet alleen extra administratief werk op, maar in Amsterdam ook hoge kosten: de stad kent de hoogste leges van het land voor deze bijschrijvingen en zelfs het afvoeren van medewerkers kost geld.
Uit onderzoek blijkt bovendien dat er geen bewijs is dat de bijschrijfplicht bijdraagt aan minder ondermijning of meer veiligheid. De regel werkt in de praktijk log en contraproductief, terwijl de bestaande eis, dat er altijd iemand met een Verklaring Sociale Hygiƫne aanwezig moet zijn, al voldoende waarborgen biedt.
In een gesprek met burgemeester Halsema hebben we onze zorgen over de bijschrijfplicht toegelicht en geschetst hoe het in onze dagelijkse praktijk werkt. Hoewel zij het belang van goed toezicht en naleving van de Alcoholwet blijft benadrukken, heeft zij ook begrip getoond voor de knelpunten die ondernemers ervaren. Ze heeft aangegeven dat bij een eventuele landelijke aanpassing van de wet de argumenten van de Amsterdamse horeca zorgvuldig zullen worden meegewogen en ze open staat voor werkbare alternatieven.
Met de aangenomen motie, de toezegging van minister Karremans om de regel mee te nemen in zijn aanpak van regeldruk, komt een structurele oplossing dichterbij, al moet de uitwerking in 2025 nog volgen.