De gemeente Breda heeft in haar lokale beleid extra ruimte gecreerd voor oa horecaondernemers om in bijzondere situaties meer ruimte te krijgen voor het produceren van geluid. Wat betekent dit voor u?
Afhankelijk van de locatie van uw horecabedrijf (binnen of buiten de singels in Breda) mag u tijdens aangewezen collectieve feestdagen meer geluid produceren of een aantal keer per jaar een ontheffing van de geluidsnorm aanvraag voor een individuele festiviteit op uw locatie (denk bijvoorbeeld aan een muziekevenement of een bruiloftsfeest)
Via de link in onderstaande brief van de gemeente kunt u de gehele regelgeving teruglezen inclusief de geldende geluidsnormen en afwijkingen.
Onderstaand de brief van de gemeente Breda hierover inclusief een toelichting:
_______________________________________________________________________
Beste ondernemer,
U bent bekend als vertegenwoordiger van een horeca-onderneming in de gemeente Breda. Onlangs is door de gemeenteraad een besluit genomen dat effect heeft op uw bedrijfsmatige activiteiten voor wat betreft geluiduitstraling. Middels dit bericht wil ik u graag informeren over de gevolgen daarvan.
Voor de bedrijfsvoering van ieder bedrijf zijn regels opgenomen in de Wet milieubeheer (Activiteitenbesluit). Uw bedrijf heeft daar op één of andere manier ook mee te maken. De regels in de wet zijn helder, maar kennen weinig uitzonderingsmogelijkheden tijdens bijzondere situaties voor het thema geluid. Specifiek voor horeca betreft dit dagen als carnaval of een bijzondere activiteit zoals een bruiloft. Afhankelijk van waar de horeca zich bevindt, zijn de afspraken als volgt:
De melding moet tijdig (uiterlijk 3 dagen voor de festiviteit) worden overlegd bij de gemeente, en bovendien moeten omwonenden in kennis worden gesteld van de festiviteit. Voor de melding bij gemeente is een emailadres ingesteld:
kennisgevingfestiviteit@breda.nl die alleen gebruikt kan worden voor de melding van een festiviteit. U dient daarbij aan te geven:
- naw gegevens aanvrager;
- datum van de incidentele festiviteit;
- aard van de incidentele festiviteit.
De complete festiviteitenregeling is opgenomen in de APV van gemeente Breda (zie hoofdstuk 4 “Bescherming van het milieu”). Deze is te vinden via de volgende link: https://www.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-141272.html
Verder wil ik u er op wijzen dat de juistheid en tijdigheid van de melding volledig uw verantwoordelijkheid is en blijft. Mocht u naar aanleiding van dit bericht nog vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met ondergetekende.
Met hartelijke groet,
Mark de Pooter
Adviseur duurzaamheid
Gemeente Breda
Ruimtelijk Economisch Domein
Mobiliteit en Milieu
Voor inhoudelijke vragen over dit beleid kunt u tercht bij Mark de Pooter via
T (076) 529 3610 of mailto:mn.de.pooter@breda.nl. Voor overige vragen kunt u ook
contact opnemen met het bestuur KHN Breda of uw regiomanager Monique van Lieverloo.