De vakantie staat weer voor de deur, na 2 jaar van corona kijken we er extra naar uit. De agenda staat geblokt, het hotel en de transfers zijn gereserveerd en ook je paspoort ligt klaar. Maar heb je ook aan de praktische zaken rondom je zakelijk mobiele abonnement gedacht? Je wilt niet worden verrast met hoge telefoonrekeningen op de deurmat bij thuiskomst. Lees onze tips en voorkom verrassingen achteraf.

Tip 1: Weet welke kosten er in je abonnement vallen

Internet en bellen binnen de EU

Sinds 2017 betaal je geen extra kosten meer voor internetten, bellen of sms’en binnen de EU. Je hoeft dus niet meer nerveus je mobiele data op ‘uit’ te zetten. Ondanks dat je geen extra kosten betaalt, gaat het verbruik van mobiele data sneller dan je denkt.

Dit komt doordat:

  • Je meer gebruik maakt van routeplanners.
  • Je muziek streamt via je mobiel tijdens lange autoritten -of vliegreis.
  • Je minder gebruik maakt van bestaande wifi-netwerken. Je nét even wat meer foto’s of filmpjes doorstuurt naar het thuisfront.

Natuurlijk blijft sTN, zoals onze klanten van ons gewend, men erop attenderen als je bijna door je bundel heen bent. Let op: er zijn abonnementen die ‘onbeperkt data’ heten, maar in de praktijk een limiet hebben in de EU. Bereid je voor en zoek op wat de voorwaarden zijn van jouw abonnement. Bijvoorbeeld: T-Mobile @Work Unlimited heeft een bundel in de EU van 25 GB per maand, al doet de naam vermoeden dat het ‘onbeperkt’ is.

Internet en bellen buiten de EU

De tarieven voor bellen en internetten buiten Europa kunnen snel oplopen. 1 MB aan dataverbruik buiten Europa kost je op sommige plekken al een paar euro. Een paar foto's bekijken op Instagram en je bent heel wat MB's verder.

Buiten de EU met een mobiel KPN abonnement

Naar het buitenland met een KPN abonnement? Dan is het verstandig om een KPN voordeelbundel te activeren. Zijn je MB’s op? Dan start automatisch een nieuwe bundel. Aanvragen doe je makkelijk en snel door een berichtje te sturen naar de helpdesk van KHN Telecom. Maak je (nog) geen gebruik van KHN Telecom? Dan kan dit rechtstreeks bij KPN.

Buiten de EU met een mobiel T-Mobile abonnement

Heb je een mobiel T-Mobile abonnement? Koop dan een Travel & Surf internetpas voor een aantal MB's voor een vaste prijs. Je betaalt je gekochte internetpas via je eerstvolgende factuur. Aanvragen doe je makkelijk en snel door een berichtje te sturen naar de helpdesk KHN Telecom. Maak je (nog) geen gebruik van KHN Telecom? Dan kan dit rechtstreeks bij T-Mobile.

Tip 2: Weet wat de grote data-slurpers zijn

Op vakantie zit je vaker op plekken zonder Wifi. Even een filmpje kijken op je bedje langs het zwembad of gewoon simpelweg door je Instagram feed scrollen? De data gaat er sneller doorheen dan je misschien denkt.

Wat zijn nou de grote data-slupers*?:

  • YouTube & Netflix: ± 0,5 tot 3 GB per uur.
  • Streamen van muziek: ± 250MB-1,5 GB.
  • Skype, Facetime of videobellen: ± 240 – 300 MB per uur.
  • Facebook of Instagram: ± 100 MB per uur.

*dit zijn indicaties welke in specifieke omstandigheden kunnen afwijken. Aan deze getallen kunnen dan ook geen rechten worden ontleend.

Tip 3: Zo houd je jouw datagebruik in de hand

Je kunt natuurlijk in de gaten houden hoeveel data je gebruikt. Al gebruiken veel smartphones ook data terwijl je apps niet actief gebruikt.

Een aantal tips om je dataverbruik in de hand de houden:

  • Schakel automatische synchronisatie op de achtergrond uit.
  • Stel in dat applicaties geen data op de achtergrond mogen downloaden.
  • Download films, series en muziek vooraf.
  • Zet op Facebook en Instagram het automatisch afspelen van video uit.
  • Stel je e-mail zo in dat bijlagen niet automatisch downloaden.
  • Schakel bij WhatsApp het automatisch downloaden van foto’s en video’s uit.

Tip 4: Installeer een datamanager

Een datamanager app is een app waarmee je kunt instellen hoeveel data je maximaal wilt gebruiken binnen een bepaalde periode. Daarnaast kun je instellen dat er een waarschuwing wordt gegeven bij een (vooraf ingesteld) datalimiet.

Let op: hou wel marges aan voor het instellen van zo’n waarschuwing, want de telling van de provider kan verschillen van de datamanager.

2 gratis datamanager apps:

  • My Data Manager
  • Data Usage

Daarnaast kun je tegenwoordig bij de meeste providers via de app gemakkelijk je verbruik inzien.

Na het lezen van deze tips toch nog vragen?

Dan staat de helpdesk van KHN Telecom voor je klaar! Neem voor vragen óf advies contact op met onze deskundige helpdesk. Dit kan tijdens kantooruren door te bellen naar: 0348 – 49 50 60 of een mailtje te sturen naar: advies@khntelecom.nl.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens