Marco Honsbeek van Verhage ontvangt 'Wel zo veilig Award'

10-10-2016

Inzet voor preventie gewaardeerd door ministerie Veiligheid en Justitie en KHN

Bij de start van de Week van de Veiligheid op 8 oktober heeft horecaondernemer Marco Honsbeek van cafetaria Verhage Floriande in Hoofddorp de 'Wel zo veilig Award' in de categorie 'horeca' ontvangen. Hij ontving de award uit handen van vice voorzitter KHN, Jos van der Vegt.

Marco Honsbeek is enkele jaren geleden zelf slachtoffer geweest van een overval. Hij weet hoeveel impact dat heeft. In zijn bedrijf heeft hij fysieke maatregelen genomen en het thema bespreekbaar gemaakt met zijn medewerkers. Ook vertelt hij regelmatig over zijn ervaringen met collega-ondernemers. Zo is hij een ambassadeur geworden om het belang van het voorbereiden op een overval onder de aandacht te brengen in de branche.

Preventie blijft belangrijk
Horecaondernemers kunnen verschillende maatregelen nemen om beter voorbereid te zijn op diverse criminaliteitsvormen. KHN verzorgt door heel Nederland jaarlijks zo'n 50 overval- en agressietrainingen voor horecaondernemers en hun medewerkers. Daarnaast stelt KHN Veiligheidskaarten beschikbaar die horecaondernemers ondersteunen bij het bespreekbaar maken van de thema’s overval, fraude, afpersing, inbraak en mogelijke mensenhandel. Hoewel het aantal overvallen in de horeca de afgelopen jaren drastisch is afgenomen, blijft preventie belangrijk.

Afname aantal overvallen in de horeca

  2009 2015 % verandering
Hotels 67 11 -84%
Restaurants  127 36 -72%
Snackbars 172 74 -57%
Cafés 55  -84%
Totale horeca 490 161 -67%

Nieuwe preventiemiddelen: Dilemmaspel en 360° film
Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid ontwikkelde voor de horecabranche nieuwe preventiemiddelen zoals de 360° film en het Dilemmaspel. De spellen dragen bij aan de bewustwording van de ondernemers en hun medewerkers om criminaliteit de baas te zijn.

Dillemaspel
Het Dilemmaspel biedt heel eenvoudig een aantal stellingen. Aan de hand van het gesprek dat daarmee op gang komt, maken de ondernemer en zijn medewerkers afspraken. Zo weet men van elkaar hoe te handelen als er fraude, cybersecurity, overval of agressie plaatsvindt in het bedrijf.

360° film
Met het zien van een 360° film ondergaat een ondernemer een ware overval in 90 seconden. Van voorbereiding tot daadwerkelijke overval. Met een virtual reality-bril ervaart u de impact van een overval en leert u hoe een potentiele overvaller kijkt in zijn voorbereiding op een overval.

Wilt u de 360°-film ook zien? Dat kan ook zonder virtual reality-bril; in dat geval download u de gratis app voor uw iPhone of Android phone in de bekende app-stores. Dan kijkt u heel makkelijk 360 graden mee met een overal via uw mobiel. Ook heel handig voor uw medewerkers!

Terug