Tips om meer uit reviews te halen!

29-08-2017

Wilt u ook dat meer gasten een review over uw horecabedrijf schrijven? KHN geeft tips.

U kunt als horecaondernemer nog zoveel reclame maken voor uw hotel, restaurant, café of snackbar, in de huidige tijd van sociale media en internet zijn uw reviews belangrijk. Maar, hoe ga je nu goed met reviews om? KHN geeft samen met Marco Kole (initiatiefnemer van MeetingReview.com) acht tips om van uw reviews een kans te maken!

Reviews. Soms zijn ze positief en soms krijgt u een minder goede beoordeling. Toch hebben die reviews effect op uw toekomstige gasten. Want het merendeel van uw gasten vertrouwt online reviews net zo goed als mond-op-mond reclame. Veertig procent gaf zelfs aan dat positieve reviews ervoor zorgen dat zij eerder uw bedrijf zouden bezoeken. Een bezoek aan een restaurant of een café is voor consumenten het vaakst de aanleiding om reviews te lezen, gevolgd door het boeken van een hotel.

Wilt u ook dat meer gasten een review over u schrijven? Lees dan onderstaande tips van KHN.

  1. Maak het schrijven van een review zo simpel mogelijk
    Veel gasten gaan niet op internet zoeken waar zij over een review over uw bedrijf kunnen schrijven. Maak het ze daarom makkelijk. Plaats bijvoorbeeld een link op uw eigen website, in uw nieuwsbrief en in uw e-mail handtekening.

  2. Kies bewust waar je reviews wilt ontvangen
    Kies bewust waar u wilt dat reviews over uw bedrijf staan. Reviews op uw eigen website kunnen uw gasten overtuigen om op uw website een tafel te reserveren of een kamer te boeken. Reviews in zoekmachines, zoals Google en Bing, zorgen ervoor dat u beter vindbaar bent (Lees de tips van KHN over het vergroten van uw online vindbaarheid). 63% van de consumenten gebruikt zoekmachines om reviews te vinden. De overige 37% gaat direct naar een review- of vergelijkingssite. Als u meer reserveringen of boekingen wilt, kunt u uw gasten uitnodigen reviews te schrijven op reviewssites. U verschijnt hoger in de zoekresultaten op deze sites als u een hoog cijfer heeft, veel reviews hebt of er regelmatig nieuwe reviews geplaatst worden.

  3. Wees openhartig
    Het vragen om beoordelingen is een onderdeel van het zakendoen anno nu. U kunt tegen gasten iets eenvoudigs zeggen als “Uw mening is belangrijk voor ons en voor andere klanten, we zijn u dus echt dankbaar als u een paar minuten heeft om uw ervaring te delen” of “Leest u online reviews? Veel gasten doen dat. Daarom zouden we het leuk vinden als u een paar minuten heeft om uw ervaring te delen."

  4. Verschillende leeftijdsgroepen = verschillend gedrag
    Millennials zijn al gewend om online hun ervaringen te delen. Vraag hen dan ook niet te vaak; dat kan averechts werken. Oudere gasten en gasten die minder met social media doen, kunt u best een herinnering versturen of aan de hand nemen bijvoorbeeld door in de zaak een tablet aan te bieden.

  5. Maak van recensenten ambassadeurs
    Een positieve beoordeling is geweldig voor uw zaak, maar de werkelijke waarde ligt in de reviewer. Die persoon nam de tijd om zijn ervaring op te schrijven en te delen. Deze relatie kunt u verder benutten. Bijvoorbeeld door een video te maken met testimonials van uw beste gasten. Niets vertelt een verhaal beter dan oprechte videoclips van echte mensen.

  6. Wees voorzichtig met incentives
    Er wordt gezegd dat het beter is om gasten niet te stimuleren om een review te schrijven, omdat dat de reviewer beïnvloedt. Een kleine blijk van waardering achteraf kan natuurlijk wel. Dan bedank je mensen voor de tijd die ze genomen hebben in hun vaak drukke schema en heeft het geen invloed gehad op de beslissing om een recensie te schrijven.

  7. Negeer geen negatieve reviews
    Natuurlijk hoopt u op positieve reviews, maar u kunt ook een mindere beoordeling krijgen. Een slechte recensie is ook een kans als u er goed mee omgaat. Door een ontevreden gast met de juiste aandacht tevreden te stellen, kunt u ervoor zorgen dat u er een nieuwe ambassadeur bij krijgt. Bedank voor de beoordeling en kijk wat u met de feedback kunt om uw producten en dienstverlening verder te verbeteren.

  8. Reageer altijd op reviews
    Mensen schrijven sneller een review als ze zien dat er ook een reactie wordt geplaatst. En door te reageren op een review laat u zien dat u naar de gast luistert en feedback op prijs stelt. Er lezen immers veel meer mensen reviews dan het aantal dat wordt geschreven. Geef voorrang aan negatieve reviews (zie ook tip 7), reageer persoonlijk en draag een oplossing aan. Bedank de gasten die positief zijn met uiteraard de uitnodiging om nog een keer langs te komen.

Marketingadvies

Wilt u (online) marketingadvies voor uw horecabedrijf? Neem contact op met KHN BedrijfsAdvies voor een vrijblijvende offerte.  

Laat gratis en vrijblijvend uw website checken!

Hoe scoort uw website door de ogen van de bezoeker? Laat via KHN gratis en vrijblijvend uw website checken! Ga naar khn.nl/website en vul het formulier in.

Terug