Horecaondernemers in gesprek met Kamerleden over duurzaamheid

12-09-2017

KHN laat Kamerleden zien wat er allemaal al gebeurt op het gebied van duurzaam ondernemen in de horeca

Om Kamerleden kennis te laten maken met de activiteiten van de horeca op het gebied van een duurzaamheid, organiseerde KHN op 11 september 2017 een werkbezoek met Kamerleden. Doel: Laten zien wat er allemaal al gebeurt op het gebied van duurzaam ondernemen in de horeca. Kamerleden Jessica van Eijs (D66), Suzanne Kröger (Groenlinks) en Stientje van Veldhoven (D66) bezochten de Haagse horecaondernemers Achou Zhang (Hotel Court Garden), Maarten Hinloopen (o.a. Hoender en Hop) en Michel Bruynseels van Instock.

In het Court Garden Hotel, het eerste ecodesigned hotel én het duurzaamste hotel van Nederland, krijgen de Kamerleden een presentatie en een rondleiding. Achou Zhang verbouwde het vroegere kantoorpand tot een duurzaam driesterrenhotel. Het pand heeft aan de voor- en achterzijde een tweede gevel, zodat geluidsoverlast wordt geminimaliseerd en de isolatie versterkt. Ook het dak is geïsoleerd, alle lampen zijn LED lampen en er wordt gebruik gemaakt van biologische zeep- en shampoodispensers. Court Garden Hotel bespaart zo veel energie. Achou: "Een vergelijkbaar hotel met 33 kamers verbruikt evenveel als ons hotel met 70 kamers."

Groen licht bij gemeente en bank

Achou investeerde in een gasmotorwarmtepomp om de warmte voor het gebouw op te wekken. Op de vraag van Kamerlid Van Eijs hoe ze de financiering rond kreeg, geeft Achou aan dat ze zonder problemen bij de bank aan kon kloppen. "Zowel gemeenten als banken zijn erg blij met een groene onderneming. Die lening was geen probleem en die vergunning bij de gemeente was binnen drie maanden rond. Organisaties investeren graag in duurzame ondernemingen."

Wirwar aan keurmerken

De gehele bedrijfsvoering van Hotel Court Garden heeft een duurzame insteek. “Dat is niet altijd even makkelijk”, vertelt Achou. “We hebben bewust voor biologische producten gekozen, maar dat betekent dat je dat in de hele keten moet doorvoeren. Dus onze leveranciers moeten ook biologisch gecertificeerd zijn.” Naast biologische bestaan er ook velerlei andere keurmerken. Stientje van Veldhoven: “Er zou eigenlijk een systeem moeten komen per productgroep waar horecaondernemers bij hun inkoop duidelijk kunnen zien of het betreffende product duurzaam is of niet. Nu zijn er teveel keurmerken en zien de ondernemers door de bomen het bos niet meer, daar moet meer duidelijkheid in komen.” Ondernemers die bij de groothandel producten kopen zouden in een oogopslag moeten zien welk product duurzaam is. De ondernemer kan dan een bewuste keuze maken.

‘Als je dan biologische boontjes uit Kenia laat overvliegen,
krap je jezelf eens goed achter de oren’

Het dilemma van keurmerken is ook voor de chefkok van Hoender en Hop, Laurens van Putten, een van de redenen om zijn inkoop drastisch om te gooien. “We hebben twee à drie jaar alles biologisch ingekocht, van kip tot groenten. Maar als je dan biologische boontjes uit Kenia laat overvliegen, krap je jezelf eens goed achter de oren. Want hoe duurzaam is dat?” De chefkok van de zes zaken van Maarten Hinloopen (Hoender en Hop, Vavoom, Zwarte Ruiter, Boterwaag, september en Zèta) besloot om zijn inkoop vooral in te zetten op lokaal en ambachtelijk. "We passen drie keer per jaar onze kaart aan zodat we seizoensproducten kunnen gebruiken."

Biologisch vs duurzaam

“Daarnaast wil ik elke leverancier persoonlijk ontmoeten. We gaan bij ze langs om te zien hoe bijvoorbeeld de kippen of koeien erbij staan. Dat een boer dan geen biologisch keurmerk voor zijn kippen heeft, omdat hij dat te duur vindt, wil niet zeggen dat zijn kippetjes minder duurzaam zijn dan de biologische kippen die uit Frankrijk hier naartoe worden gereden. Ik vind dat er te veel waarde aan keurmerken wordt gehangen. En het is jammer dat bijvoorbeeld afstand die het product heeft afgelegd niet wordt meegenomen in de certificering. Daar zouden we eens goed naar moeten kijken."

Horecaondernemers in gesprek met Kamerleden over d

Meer groenten, minder vlees

Maarten Hinloopen ziet naast duurzamer eten ook een groeiende vraag naar meer vegetarisch eten. “Dat willen we uit het stoffige imago halen. Dus we hebben onze focus gelegd op groenten. De grote hompen vlees zijn echt niet meer van deze tijd.” Suzanne Kröger: “Goed om te zien dat de horeca nu het voortouw neemt. Minder vlees en vis en meer groenten is duurzamer en gezonder voor de consument. Ik zie daar nog wel veel potentie voor horecaondernemers.”

Koken tegen voedselverspilling

Een ander voorbeeld van een duurzaam horecaconcept is het Haagse restaurant Instock. Hier worden de Kamerleden door accountmanager Michel Bruynseels bijgepraat. Bij Instock worden overgebleven groenten en fruit uit de Albert Heijn-winkels gebruikt in gerechten. Michel: “Bijvoorbeeld een tros tomaten waar één minder mooie tomaat aan zit, of een net sinaasappelen dat open gescheurd is, krijgt zo een mooie bestemming. Op deze manier proberen we het bewustzijn over voedselverspilling te vergroten. Als wij ons verhaal aan onze gasten vertellen hopen we natuurlijk dat zij zich ook iets meer bewust zijn van hun eigen verspilling.” De consument is namelijk de grootste verspiller van ons allemaal: 42 procent van de totale voedselverspilling wordt veroorzaakt door de consument thuis. De producenten nemen 39 procent voor hun rekening, de horeca zo’n 15 procent en de supermarkten 5 procent. Jessica van Eijs: “Dit is een leuke oplossing voor een serieus probleem. Maar de kern zit natuurlijk ook bij de productie.” Instock gaat de komende tijd met meer leveranciers en supermarkten om tafel om samen te kijken om de voedselverspilling in Nederland in kaart te brengen. Michel: "We zijn al ontzettend goed bezig. Inmiddels hebben we met onze drie restaurants al 209128 kilo eten bespaard. Dat is toch fantastisch."

Terug