KHN: horecaondernemer bepaalt zelf of hij ‘gratis’ kraanwater aanbiedt

02-10-2017

KHN gaf in het tv-programma Kassa aan dat iedere horecaondernemer zelf moet bepalen of hij gratis kraanwater aanbiedt of niet.

Zaterdag 30 september 2017 besteedde het consumentenprogramma Kassa aandacht aan de vraag of de horeca gratis kraanwater moet serveren. KHN gaf in de uitzending aan dat zij vindt dat iedere horecaondernemer, of dat nu een restauranthouder of een eigenaar van een eetcafé of lunchroom is, zelf moeten bepalen of hij gratis kraanwater aanbiedt of niet. Dat is een onderdeel van zijn prijsbeleid en strategie. En bovendien is kraanwater natuurlijk niet gratis.

Horecaondernemer bepaalt eigen strategie

KHN is als de vertegenwoordiger van de horecaondernemers in Nederland niet tégen het gratis serveren van kraanwater aan gasten. Wij vinden alleen niet dat alle horecaondernemers daartoe verplicht moeten worden, omdat hun klanten dat nu eenmaal verwachten of dat dat de standaard moet zijn. Of een horecaondernemer beslist om wel of niet gratis kraanwater aan te bieden, is afhankelijk van verschillende zaken. Onder meer van de rol die water speelt in zijn assortiment (sommige restaurants hebben speciaal water op de kaart), het prijsbeleid en de service die hij zijn gasten biedt.

Kraanwater is niet gratis

Bovendien is kraanwater niet gratis, zoals Kassa suggereert. Water kost geld: voor consumenten, en dus ook voor een horecaondernemer. En hij betaalt niet alleen het waterleidingsbedrijf, maar ook de huur van het pand, de schoonmaak, de bediening en de afwas.

Rob Bongenaar, directeur KHN: “Wij vinden dat een horecaondernemer zelf bepaalt wat hij wel of niet gratis aanbiedt. Als branchevereniging blijven we ver van het prijsbeleid van leden. Dat mag zelfs niet. Maar ik wil wel een parallel trekken met andere bedrijfstakken om wat balans te brengen in deze telkens terugkerende discussie. Van tankstations verwachten we toch ook niet dat ze iedereen gratis naar toilet te laten gaan? En bij kappers vinden we het ook gewoon dat ze zelf bepalen of ze de haren van hun klanten gratis wassen of dat ze daar geld voor vragen. Kortom: soms zijn diensten gratis, soms onderdeel van het gehele aanbod en soms moet je er als consument apart voor betalen.”

Wees duidelijk

Natuurlijk kunnen mensen in een restaurant om een glas kraanwater vragen. Ons advies is om dat wel direct te doen bij de bestelling. De ober geeft dan aan of hij dat gratis schenkt of niet. Dat is dan ook meteen duidelijk

Meer weten?

Matthijs van Wissen schreef een blog over dit onderwerp.

Terug