Verantwoord frituren steeds meer in opmars!

07-11-2017

Steeds meer cafetaria’s in Nederland serveren verantwoord gefrituurde frites en snacks. KHN vindt dit een goede zaak, want dat is goed voor de gezondheid van gasten.

Steeds meer cafetaria’s in Nederland serveren verantwoord gefrituurde frites en snacks. Deze cafetaria’s bakken de frites en snacks in vloeibaar frituurvet. KHN vindt dit een goede zaak, want vloeibaar frituurvet bevat de betere vetzuren; iets wat goed is voor de gezondheid van gasten.

Vloeibaar frituurvet

Vloeibaar frituurvet bevat relatief veel onverzadigde vetzuren. Deze vetzuren verlagen het cholesterolgehalte in vergelijking tot verzadigde vetzuren en dat vermindert het risico op hart- en vaatziekten. Het gebruik van vloeibaar frituurvet past in het streven van de overheid om de inname van verzadigde vetten te verlagen.

logo-VerantwFrituren-282x300

De campagne Verantwoord Frituren

KHN vindt de gezondheid van consumenten belangrijk en is daarom samen met MVO – de ketenorganisaties voor oliën en vetten – de campagne ‘Verantwoord Frituren’ gestart. Doel is om horecaondernemers te enthousiasmeren zoveel mogelijk gebruik te maken van vloeibaar frituurvet. MVO voert de campagne namens de frituurvetfabrikanten die lid zijn van MVO. Maatschappelijke organisaties zoals het Voedingscentrum en de Hartstichting ondersteunen de campagne.

Op het startpunt van de campagne in 2004 was het aandeel vloeibare frituurvetten veel lager dan nu. Steeds meer cafetariaondernemers maken de keuze voor gezondere frituurvetten. Meer dan 85% van het frituurvet dat wordt gebruikt in de horeca is vloeibaar, en daar zijn we best trots op! Want vloeibaar is beter.

Horecaondernemers en Verantwoord Frituren

KHN roept haar leden op om verantwoord te frituren. Cafetaria’s die ‘Verantwoord Frituren’ bakken niet alléén in vloeibaar frituurvet, maar houden zich ook aan de ‘Spelregels Verantwoord Frituren‘, spelregels die zorgen voor krokante en goudgele frites.

Om aan de gast te laten zien dat een horecabedrijf verantwoord frituurt, krijgen deelnemers een gratis gevelschildje, een deursticker en een set informatieve folders met folderhouder. Bovendien komt op de website friturenindehoreca.nl de naam van de cafetaria te staan, eventueel aangevuld met een link naar de website van de cafetaria. Ondernemers die deelnemer zijn van Verantwoord Frituren mogen het Verantwoord Frituren -logo op hun eigen website plaatsen.

Horecaondernemers die producten met het logo Verantwoord Frituren gebruiken en die bakken volgens de Spelregels van Verantwoord Frituren kunnen zich kosteloos aanmelden via deze link.

Terug