KHN in gesprek met ondernemers en leveranciers over samenwerking bezorgdiensten

04-05-2018

KHN heeft de afgelopen maanden met de belangrijkste marktpartijen gesproken en bekijkt nu de mogelijkheden voor een eventuele samenwerking

Bezorgplatforms als Thuisbezorgd.nl worden steeds machtiger. Reden voor KHN om horecaondernemers tegen deze machtspositie te beschermen. Zo onderzocht KHN de afgelopen maanden de mogelijkheden voor een eigen maaltijdbezorgplatform. “Er zijn op dit moment al zoveel initiatieven op dat gebied, dat we nu kijken naar samenwerkingsvormen met bestaande partijen”, aldus Robèr Willemsen.

KHN heeft de afgelopen maanden met de belangrijkste marktpartijen gesproken en bekijkt nu de mogelijkheden voor een eventuele samenwerking. Robèr Willemsen: “We willen de platforms met de juiste plannen verder helpen. Daarvoor willen we duidelijke spelregels opstellen. Is er bijvoorbeeld een goede balans tussen de marge die een platform verdient en wat de ondernemers eraan overhouden?”

Op eigen site geen goedkoper aanbod mogelijk en geen eigenaar van gastdata

Via een zogenaamde ‘pariteitsclausule’ in de algemene voorwaarden van veel platforms is een bepaling opgenomen waarin staat dat de horecaondernemer zijn producten op de eigen site niet goedkoper mag aanbieden dan via het internetplatform. Ook delen de platforms de gegevens van de gasten niet met de gastheer: de horecaondernemer.

Machtsverhouding uit balans

Horecaondernemers gaven bij KHN steeds meer aan dat de conditie waarmee zij met deze platforms samenwerken, verslechteren. De machtsverhoudingen zijn volledig uit balans. Om deze toenemende macht van de grootste bezorgplatforms te stoppen, heeft KHN de afgelopen periode met verschillende marktpartijen gesproken over alternatieven. KHN heeft de mogelijkheden voor een eigen bezorgplatform uitgebreid onderzocht, maar komt tot de conclusie dat een nieuw platform niet haalbaar is.

Politiek: Kom in actie

Eind 2017 organiseerde KHN een ludieke pizza-actie voor landelijke politici. Met deze actie vroeg KHN de politiek om wetgeving zodat een eerlijk speelveld voor horecaondernemers ontstaat. En met succes: Op 6 maart werd een motie aangenomen voor een onderzoek door het kabinet of de laagste prijsgarantie, die online platforms als Thuisbezorgd.nl eisen, de markt te veel verstoort.

Ook zelf initiatief: BookDinners

Robèr Willemsen: “Horecaondernemers moeten zelf kunnen bepalen waar zij welke prijs publiceren en rechtstreeks contact kunnen hebben met hun gasten. Om dat te bereiken zijn we in gesprek met de politiek. Maar we nemen dus ook zelf initiatief. Dat hebben we al gedaan door het reserveringsplatform BookDinners te lanceren.”

Denkt u mee?

Op 31 mei organiseert KHN een klankbordsessie met de geselecteerde marktpartijen en ondernemers. Wilt u als lid van KHN ook meedenken? Dan bent u van harte welkom! Stuur een mail met uw naam en naam van uw zaak naar h.vanderkooij@khn.nl.

Terug