Amsterdam gaat de strijd aan tegen ondergronds vet

15 apr 2019

Vet en olie in het riool is een gigantisch sluimerend probleem in Amsterdam. En daar betalen inwoners en ondernemers een steeds hogere prijs voor. Om de riolen er weer bovenop te helpen, lanceert SwiftComply de campagne Vetstrijder. Dit initiatief richt zich op de Amsterdamse horecasector en wordt ondersteund door Waternet en Koninklijke Horeca Nederland.

Vet en olie in het riool is een gigantisch sluimerend probleem in Amsterdam. En daar betalen inwoners en ondernemers een steeds hogere prijs voor. Om de riolen er weer bovenop te helpen, lanceert SwiftComply de campagne Vetstrijder. Dit initiatief richt zich op de Amsterdamse horecasector en wordt ondersteund door Waternet en Koninklijke Horeca Nederland.

Elke dag wordt in Amsterdam vier ton vet geloosd in het riool via de gootsteen. Dat zijn 20 volle badkuipen met frituurolie, braadvet en etensresten. De kosten voor de schoonmaak van de riolen en de zuivering van het water lopen jaarlijks op tot in de miljoenen. Bovendien gaan er zo ook tonnen potentiële biobrandstof verloren.

Denk vooral aan braadvet, frituurvet en etensresten. En dat veroorzaakt dagelijks tal van vervelende verstoppingen. Verstoppingen in het riool zijn een sluimerend fenomeen in Amsterdam. Vet zet zich af op de buiswanden, hardt uit en is daarna moeilijk te verwijderen. Bovendien raakt het rioolstelsel meer en meer beschadigd. Met veel hinder tot gevolg, ook op de weg. En uiteindelijk  ook voor de horecaondernemer zelf.

Word vetstrijder
Iedere horecazaak in Amsterdam zou in de regel uitgerust moeten zijn met een vetafscheider of ‘vetput’ en die regelmatig laten reinigen. Helaas worden de vetafscheiders vaak slecht of te weinig onderhouden. Resultaat: alsnog dichtgeslibde leidingen, verstoppingen in het riool en veel kosten voor Waternet en de restauranthouders.

Waternet, de gemeente Amsterdam en het Ierse SwiftComply bouwen daarom samen aan een community van ondernemers die de strijd aangaat tegen olie en vet. Speerpunt van deze beweging is de campagne Vetstrijder. Die stelt dat iedereen het verschil kan maken. Van de uitbater zelf tot en met de obers en de afwassers. Het enige wat de vetstrijders moeten doen is aangeven of hun zaak is uitgerust met een vetafscheider. Dit is op grote schaal zeer waardevolle informatie, vermits deze gegevens de basis vormen van een grootschalige oplossing dat op lange termijn blijft werken.

Alle Amsterdamse horecazaken, ook zij die vandaag nog geen vetafscheider hebben, kunnen zich meteen inschrijven op www.vetstrijder.nl.

Digitale tool
Noem het een digitaal platform, een beheerstool of een webapplicatie, dat doet er niet toe. SwiftComply is een (gratis) webapplicatie voor horecaondernemers. SwiftComply komt niet je vetafscheider leegmaken, je leidingen ontstoppen of je riool schoonmaken.

Het Ierse SwiftComply bouwde een tool waarmee de horecazaken voortaan meer inzicht krijgen in de onderhoudscyclus van hun vetput. Op die manier kunnen ze makkelijk voldoen aan alle Europese regels en dure onderhoudskosten vermijden. Tegelijk halen ze het Amsterdamse riool uit de put. Een win-win voor iedereen.

In andere landen waar SwiftComply al geruime gebruikt wordt, kunnen horecaondernemers via SwiftComply een lediging aanvragen uit een selectie van verschillende vetophalers. In Nederland zijn er plannen om dit ook te doen in de nabije toekomst.

Partners
De campagne Vetstrijder is een initiatief van het Ierse bedrijf SwiftComply, dat focust op ondernemen met respect voor het milieu. De campagne wordt ondersteund door Waternet, dat instaat voor het structureel onderhoud van de riolen, en Koninklijke Horeca Nederland, dat de belangen behartigt van de Nederlandse horecasector.

Jeroen de Boer van Waternet: “De kosten voor het onderhoud van de riolen blijven elk jaar stijgen. En hoe meer wij de weg op moeten voor ontstoppingen, hoe meer overlast voor de gewone Amsterdammer. Door vet in het riool te voorkomen, bestrijd je niet alleen de gevolgen maar pak je het probleem bij de bron aan. Daarom ondersteunen wij deze campagne.”

Eveline Doornhegge van KHN: ”De trend om duurzamer te eten zet zich onverminderd door. Consumenten, maar ook horecaondernemers hebben dit goed begrepen. Wij steunen Vetstrijder omdat duurzaamheid zich ook moet doorzetten achter de schermen. Ook KHN zet in op duurzaam ondernemen en geeft advies aan horecaondernemers over hoe ze vet in het afvalwater kunnen vermijden. Het platform van SwiftComply is daar nu een mooie aanvulling op, vanuit een horecavriendelijke benadering.”

Terug