KHN voorzitter bij EénVandaag: ondernemers volop bezig met werven en behouden medewerkers

07-09-2018

In het actualiteitenprogramma EénVandaag interview met KHN voorzitter Robèr Willemsen over het personeelstekort in onze branche en hoe horecaondernemers daarop inspelen.

In de EénVandaag uitzending van 7 september 2018 gaat KHN voorzitter Robèr Willemsen in op het personeelstekort in de horeca. Aanleiding was het feit dat diverse horecaondernemingen voor één of meerdere dagen de deuren sluiten, vanwege een tekort aan medewerkers. Willemsen adviseert ondernemers: pak de handschoen op en wees creatief in het werven en behoud.

Door de sterke economische groei en het grote consumentenvertrouwen, is onze branche de afgelopen tijd enorm gegroeid: van 350.000 naar ruim 430.000 horecabanen. Nederlandse gasten maken weer meer gebruik van horeca en daardoor zijn er veel horecabedrijven bijgekomen. Deze nieuwe bedrijven hebben natuurlijk ook medewerkers nodig. Gezien het feit dat de horecaopleidingen niet voldoende mensen voor onze branche opleiden en de uitstroom in onze branche hoog is, zetten we vooral in op behoud van personeel.

Daarnaast zijn we bezig met oplossingen op verschillende vlakken: naast een nieuwe cao (eind 2017 afgesloten met CNV Vakmensen), werken we aan goede en aantrekkelijke opleidingen en stages. Daarin werken horecaondernemers en opleidingen nauw samen; ook op het gebied van praktijkonderwijs en docentenstages.

eenvandaag-foto

Ondernemers: pak de handschoen op!

Robèr Willemsen: "We horen overal over de personeelstekorten, maar er zijn ook heel veel horecaondernemers die de handschoen actief oppakken en door opleidingen, coaching en teambuilding werken aan ontwikkeling en behoud van medewerkers. Dat kan echt en het werkt. Bijvoorbeeld de Zeeuwse ondernemer Thijs Meliefste in het item van EénVandaag. Maar er zijn ook andere goede voorbeelden: geef medewerkers een 4-daagse werkweek, een dag vrij in het weekend, leidt statushouders en zij-instromers op. Of maak samen met andere horecaondernemers een pool van medewerkers die je samen opleidt en begeleidt. Ook de inzet van nieuwe technologie speelt hierbij een rol: kan je gerechten overdag voorbereiden en ’s avonds met minder personeel afmaken en uitserveren aan gasten? Kan je processen in een hotel automatiseren? Kijk naar de mogelijkheden binnen en buiten de branche."

Lees ook

Terug