Succesvolle Nacht van de Nacht: 95 restaurants doven de lichten

06-11-2018

Op zaterdag 27 oktober jl. vond de Nacht van de Nacht plaats. 95 restaurants in heel Nederland doofden hun lichten. Met dit evenement vragen de Natuur- en Milieufederaties, samen met KHN, aandacht voor het klimaat en energiebesparing op licht.

Zaterdag 27 oktober jl. vond voor de 14e keer de Nacht van de Nacht plaats. Onder het motto ‘Laat het donker donker’ doofden 95 restaurants in heel Nederland hun lichten. Zij organiseerden een sfeervol diner bij kaarslicht. Met dit jaarlijkse evenement vragen de Natuur- en Milieufederaties (NMF’s), in samenwerking met KHN, aandacht voor het klimaat en energiebesparing op licht.

Dit jaar vond de landelijke aftrap plaats in Utrecht met het doven van de verlichting van de Domtoren. De stadsbeiaardier van de Domtoren speelde Mag het licht uit van de band De Dijk en luidde daarmee de Nacht van de Nacht in. Deze 14e editie van de Nacht was een groot succes. Zo’n 500 nachtactiviteiten werden door het hele land georganiseerd, waar zo’n 45.000 mensen aan meededen.

Recordaantal restaurants deden mee

Een recordaantal van 95 restaurants organiseerde een sfeervol diner in het donker. Zij deden hun lichten uit en lieten alleen kaarsen branden. De NMF’s en KHN zijn blij met dit hoge aantal restaurants. Veel restaurants waren vooraf al volgeboekt en zowel de gasten als de medewerkers kijken terug op een succesvolle avond waarbij de bijzondere sfeer en het ‘beter’ proeven en genieten in de ‘nachtrestaurants’ centraal stond.

Nacht vd Nacht-3Kassen van Landgoed Jachtslot de Mookerheide

Restaurants enthousiast

Verschillende restaurants lieten weten terug te kijken op een bijzondere, sfeervolle avond:

“De Nacht van de Nacht was erg gezellig en knus. Alle gasten vonden het een bijzondere ervaring.” – Brasserie De Nieuwe Kraag, Zaamslag

“Het was een plaatje. Honderden kaarsjes, open haard aan, romantisch sfeertje, heerlijk tafelen. Volgend jaar doen wij weer mee.” – Hotel & restaurant Dennenheuvel, Epe

Meer over de Nacht van de Nacht

De NMF’s en Horeca Nederland vragen met de Nacht van de Nacht aandacht voor het klimaat en energiebesparing met verlichting. Uit onderzoek van de NMF’s blijkt dat voor het eerst sinds 100 jaar de nachten in veel Nederlandse steden langzaam donkerder worden. Steeds meer gemeenten en bedrijven zetten duurzame verlichting op de agenda. Verlichting gaat vaker uit of wordt vervangen door led en gedimd.

Terug