Vijf jaar campagne NIX18: normverandering op gang in de horeca

18-12-2018

Op 1 januari 2019 is het vijf jaar geleden dat de leeftijdsgrens voor roken en drinken werd verhoogd naar 18 jaar. De afgelopen jaren is het gebruik van alcohol onder tieners teruggelopen. Maar er is nog veel winst te behalen, ook in de horeca. Daarom start op 18 december 2018 de overheidscampagne ‘Iedereen heeft het over NIX’.

Op 1 januari 2019 is het precies vijf jaar geleden dat de leeftijdsgrens voor roken en drinken werd verhoogd naar 18 jaar. In deze periode is er veel veranderd, ook in de horeca. Omdat het rookverbod al ruim 10 jaar geleden werd ingevoerd, zien horecaondernemers vooral een normverandering bij alcohol. De afgelopen jaren is het gebruik van alcohol onder tieners teruggelopen. Sinds 2011 gaat het in de totale groep 12- tot en met 16-jarige scholieren om ongeveer een derde minder: van 38% naar 25%. Maar er is nog veel winst te behalen, ook in de horeca. Daarom start 18 december 2018 de overheidscampagne ‘Iedereen heeft het over NIX’.

“Het is goed te zien dat NIX zo is ingeburgerd de afgelopen 5 jaar”, zegt staatssecretaris Paul Blokhuis van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. “We zien dat het alcoholgebruik onder jongeren terugloopt de laatste jaren, maar helaas zijn er nog steeds minderjarigen die roken en drinken, soms ook overmatig. En meestal gebeurt dit uit het zicht van de ouders. Daarom is het van groot belang dat wij ons samen met KHN (Koninklijke Horeca Nederland) en horecaondernemers blijven inzetten voor continue naleving van NIX.”

NIX is een begrip

Robèr Willemsen, voorzitter van KHN kijkt overwegend positief terug op de vijf jaar dat de campagne NIX18 loopt. “Ook voor horecaondernemers was de overgang naar NIX18 best even wennen. Inmiddels kun je niet meer om NIX heen en is het een begrip, ook in de horeca. Wij zien dat minderjarigen minder vaak proberen om alcohol te kopen omdat ze weten dat de controle strenger is. En we zien dat als horecaondernemers intensief bezig zijn met het controleren van het ID, het steeds beter gaat. Daarom willen we de komende tijd nauw samenwerken met gemeenten om ervoor te zorgen dat er in de horeca geen alcohol wordt verstrekt aan jongeren onder de 18 jaar.”

Verandering sociale norm op gang

Ook de campagne-effectonderzoeken van NIX18 van 2013 tot 2018 bevestigen dat de sociale norm voor roken en drinken verandert. Het aantal jongeren (13-17 jaar) dat nooit drinkt is sinds 2013 toegenomen. In 2013 gaf 56% van de jongeren aan nooit te drinken. Nu is dit 64%. Ook het aantal jongeren dat nooit rookt is gestegen. In 2013 zei 88% van de jongeren nooit te roken, inmiddels is dit 93%.

Over de campagne

De nieuwe campagne geeft ouders een steuntje in de rug en laat zien dat praten over niet roken en drinken onder de 18 heel vanzelfsprekend is. Iedereen heeft het er over en vaak zijn kinderen al meer op de hoogte dan de ouders zelf. In de campagne spelen naast pubers ook jongere broertjes en zusjes een rol. Want ook zij groeien immers op met NIX.

Praktische hulpmiddelen

KHN heeft praktische hulpmiddelen ontwikkeld om met wettelijke regel van 18 jaar om te gaan. Kijk voor de stickers, posters en meer info op khn.nl/leeftijdnaar18.


* Cijfers afkomstig uit een recente peiling van door PanelWizard in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Het veldwerk is uitgevoerd in november 2018 onder 1.044 Nederlandse ouders met thuiswonende kinderen tussen de 12 en 17 jaar.

Terug