Gouden eeuw pakt flink uit in Hoorn

6 mrt 2019

Jongeren in authentieke kostuums uit de zeventiende eeuw stonden op het podium van schouwburg Het Park. Hun spel, en later dans, vormden de opmaat van het themajaar ’Rembrandt en de Gouden Eeuw’, dat hier de officiële start beleefde.

Jongeren in authentieke kostuums uit de zeventiende eeuw stonden op het podium van schouwburg Het Park. Hun spel, en later dans, vormden de opmaat van het themajaar ’Rembrandt en de Gouden Eeuw’, dat hier de officiële start beleefde.

Champ Bouwman van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) opende met een uitleg over de strategie, die is gericht op het beter bekend maken van minder bekende plekken. Dit jaar is het 350 jaar dat Rembrandt overleed, vandaar het thema: Rembrandt en de Gouden Eeuw. Samen met de betrokken gemeenten en marketingorganisaties zet het NBTC de promotie in op dit thema, dat dit jaar een van de belangrijkste pijlers voor de promotie van Nederland in het buitenland is.

Het NBTC stelde een zogenaamde ’gouden eeuw lijn’ vast, van Middelburg langs Dordrecht, Delft. Den Haag, Leiden, Haarlem en Amsterdam naar Hoorn en Enkhuizen. Om die verbinding kracht bij te zetten, nodigde de gemeente Hoorn deze gemeenten en ook een groot aantal relaties uit de regio en stad uit, om samen het Jaar van de Gouden Eeuw in te luiden. Want zo wordt het themajaar in West-Friesland kortweg genoemd.

Wethouder Ben Tap benadrukte het belang van samenwerking; in de hele gouden-eeuwlijn, binnen Holland Boven Amsterdam, binnen de gouden driehoek van Hoorn, Enkhuizen en Medemblik, en ook binnen Hoorn, als ’Stad van de Gouden Eeuw’.

Activiteiten en evenementen staan vermeld op een speciale site, www.stadvandegoudeneeuw.nl, die Hoorn Marketing voor dit thema heeft ontwikkeld. ,,Wij hopen dat veel initiatieven hieraan toegevoegd worden en dat bedrijven aanhaken op dit themajaar en deze aanmelden op de site.” Dat kan bij Hoorn Marketing, via info@ikhouvanhoorn.nl.

Via vijftig iconen, vijftig plekken die voor bezoekers gekozen zijn als ’die moet je gezien hebben’ wil de gemeente de driehoek Hoorn-Enkhuizen-Medemblik nieuw leven inblazen. Voor deze Gouden Eeuw Route langs de 50 Westfriese iconen uit de Gouden Eeuw is een app ontwikkeld. Een ander hoogtepunt in de tientallen activiteiten die al zijn ontwikkeld is de belevenis Batavia 1627 in Virtual Reality, die vanaf mei te bezoeken is in het Westfries Museum.

Ad Geerdink, meesterverteller en directeur van het Westfries Museum, gaf vervolgens het college ’De Verwonderingh’. In een spectaculair, toneelvullend decor nam Geerdink het publiek mee op een duizelingwekkende ontdekkingstocht door de Gouden Eeuw.

Op vrijdag 12 april houdt Geerdink deze lezing nogmaals. Hiervoor zijn nog kaarten beschikbaar via www.parkhoorn.nl.

Terug