Oud brood, verlepte sla, te veel pasta: in Nederland wordt een kwart van al het voedsel verspild. In dat kader start vandaag een campagne tegen voedselverspilling. Die campagne is gericht op de consument, maar ook in de horeca zetten veel ondernemers zich in om voedselverspilling tegen te gaan. Een goede zaak! Hieronder een paar voorbeelden en tips van KHN.

Voedselverspilling vindt in de hele keten plaats: bij het oogsten op het land, bij de verwerking in de fabriek, tijdens het vervoer, bij mensen thuis en ook in de horeca. De afgelopen jaren zijn in het land veel initiatieven gekomen om voedselverspilling in de horeca tegen te gaan. Zo gebruiken horecaondernemers overgebleven groente voor soepen en sauzen, wordt beter gelet op de inkoop en wat restaurants op hun menukaart aanbieden.

Tips KHN om voedselverspilling tegen te gaan

Tip 1: Beperk je menukaart
Hoe meer verschillende gerechten er op de menukaart staan, hoe meer kans je hebt dat je voedsel weg moet gooien. En hoe meer je weggooit, hoe meer omzet je misloopt. Houd het aantal gerechten op je menukaart daarom beperkt. Hierdoor heb je minder verschillende ingrediënten nodig en heb je een beter overzicht van de voorraad.

Tip 2: Wees creatief met je producten
Als je ziet dat ingrediënten de einddatum naderen, kijk dan of je een andere bestemming voor het ingrediënt hebt. Dag- en weekspecials zijn manieren om verspilling te verminderen en toch geld te verdienen aan ingrediënten die anders weggegooid worden. Denk aan een lekkere soep of amuse, bijvoorbeeld.

Tip 3: Portiegrootte
Op portiegrootte valt vaak nog veel te winnen. Vooral van de bijgerechten belandt vaak een groot deel in de prullenbak. Serveer daarom minder bijgerechten of maak ze kleiner. Daarnaast kan je ook zowel hele als halve porties op de kaart zetten. Dat past ook goed bij de trend dat steeds meer mensen op hun gezondheid letten.

Meer tips
Kijk naar onze 'Tips verminderen voedselverspilling'.

App: Too good to go

Verder bestaat sinds januari 2018 de app Too good to go. Met deze app kunnen horecaondernemers dagelijks aangeven hoeveel eten ze denken over te houden. Consumenten uit de buurt kunnen vervolgens aangeven dat ze - tegen een kleine vergoeding - een pakketje met overgebleven voedsel komen ophalen.

Vijfsterrenhotel The Grand in Amsterdam maakt gebruik van deze app. “We houden kaas, broodjes, vleeswaren en andere producten over van ons ontbijtbuffet. Vroeger gooiden we dat allemaal weg. Met pijn in het hart, dus de app is echt een uitkomst."

Campagne ‘Hoe #verspillingsvrij ben jij?’

Vandaag start de campagne ‘Hoe #verspillingsvrij ben jij?’ van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling en gaat consumenten helpen hun voedselverspilling te verminderen. Vorig jaar is de stichting Samen Tegen Voedselverspilling opgericht. Deze stichting bestaat uit meer dan 20 leden (bedrijven, organisaties en overheid), waaronder ook het Voedingscentrum, Albert Heijn, McDonald's en de Rabobank. Gezamenlijk doel is de voedselverspilling in 2030 te halveren. Kijk op samentegenvoedselverspilling.nl als je zelf mee wil doen.

Gerelateerde standpunten

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens