Kans voor de horeca: steeds meer mensen ontbijten buitenshuis

01-04-2019

Uit een poll van KHN blijkt dat 46 procent de trend van buiten de deur ontbijten ziet en erop in speelt

Nederlanders ontbijten steeds vaker buiten de deur. Een op de tien consumenten ontbijt graag regelmatig buitenshuis. Naar verwachting zal deze trend de komende jaren verder doorzetten. Uit een poll van KHN blijkt dat 46 procent van de horecaondernemers de trend van buiten de deur ontbijten ziet en erop inspeelt. Deze ontwikkeling is zowel in het hogere als in het lagere prijssegment te zien.

Van oorsprong ontbijten de meeste Nederlander niet buitenshuis. Toch is dit laatste jaren veel populairder geworden. De belangrijkste reden om buiten de deur te ontbijten is gemak en snelheid. Veel consumenten noemen gebrek aan tijd als belangrijkste motief.

Gemak

Grardie Akkerhuis, eigenaar van Lebkov and Sons: “Out of home eten en drinken wordt steeds populairder, mensen kiezen steeds meer voor gemak. In steden als San Francisco, Melbourne en Londen bieden horecazaken echt een uitgebreid ontbijtmenu. Dat is in Nederland nog niet het geval. Terwijl daar wel kansen liggen; je hebt geen chef nodig voor het bakken van croissantjes of voor het bereiden van scrambled eggs.”

Instagrammable

De vijf vestigingen van Lebkov and Sons in Amsterdam, Leiden, Den Haag en Rotterdam gaan om zes uur open. “Het belangrijkste is dat je goede kwaliteit koffie aanbiedt. Het ontbijt hoeft niet ingewikkeld te zijn, houd het vooral simpel. Zorg voor goede producten en dat het er leuk uitziet. Een bowl met yoghurt, banaan en granola is een perfect plaatje voor Instagram.”

Millennials

Van alle Nederlanders besteden millennials het meest aan een ontbijt buitenshuis. Van hen ontbijt een vijfde minstens één keer per week buitenshuis.

Inspelen op ontbijtbehoeften

Supermarkten en ‘on the move’ locaties zoals kiosken op stations profiteren dan ook het meest van de ontbijttrend. Koffie- en andere daghorecazaken op high traffic locaties zouden hier nog meer op kunnen inspelen; bijvoorbeeld met een ontbijtje dat iemand snel mee kan nemen. Dit kunnen ze bijvoorbeeld doen door duidelijk de openingstijden aan te geven, makkelijk mee te nemen producten op te nemen in het assortiment en goede verpakkingsmaterialen te gebruiken. Steeds vaker kiest de consument voor gezonde en duurzame opties: meer groenten/minder vlees, kleinere porties en duurzaam/biologisch. Een kans voor de horeca!

Benieuwd naar meer horecatrends? Ga mee met KHN On Tour!

Onder de noemer KHN On Tour organiseert KHN binnen- en buitenlandse inspiratietours waarbij horecaondernemers een kijkje in de keuken nemen van collega-ondernemers. Zo kun je 'live' ervaren hoe collega's inspelen op op laatste horecatrends. Bekijk hier de agenda voor KHN On Tour!

Terug