Personeel zoeken

Een succesvolle zoektocht naar een nieuw personeelslid begint met het opstellen van een functieprofiel.

In een functieprofiel beschrijft u de inhoud van de functie en geeft u de gewenste kennis, vaardigheden en persoonlijke kwaliteiten van de nieuwe medewerker aan.

Er zijn diverse kanalen die u kunt benutten om een nieuwe werknemer te werven, welke manier u kiest is afhankelijk van de soort kandidaat die u zoekt. 

Aan de hand van de sollicitatiebrief beoordeelt u in hoeverre de kandidaat mogelijk geschikt is voor de functie. Het sollicitatiegesprek is bedoeld om erachter te komen of de sollicitant inderdaad de juiste kandidaat is voor de functie en het  geeft de kandidaat ook de gelegenheid om het bedrijf beter te leren kennen.  

Meer informatie over de stappen vindt u op de volgende pagina's:

Terug
Vraag & antwoord

Mogen vrijwilligers in uw zaak werken?

Wordt u wel eens benaderd door iemand uit uw omgeving die zich aanbiedt om gratis bijvoorbeeld in uw zaak onderhoudsklusjes te verrichten, de tuin bij uw zaak bij te houden of andere klusjes te verzorgen Mag u deze mensen in uw zaak laten werken? En onder welke voorwaarden? KHN geeft antwoord!

Deze mensen vragen vaak geen uurloon, maar u biedt ze bijvoorbeeld aan dat ze kosteloos bij u kunnen lunchen, of een kopje koffie kunnen drinken. Is dit toegestaan, of werkt u dan ineens met vrijwilligers?

Wel of geen vergoeding?

Het is voor een bedrijf met een winstoogmerk niet toegestaan om mensen aan het werk te hebben zonder daar loon aan te betalen. Vrijwilligerswerk is werk dat niet verplicht wordt gedaan en is meestal onbetaald. Een vrijwilliger kan een vergoeding ontvangen maar heeft geen recht op loon. Het werken met vrijwilligers is voornamelijk voorbehouden aan stichtingen en verenigingen met een cultureel belang.

Wanneer is er sprake van vrijwilligerswerk?

Er is sprake van vrijwilligerswerk als het werk:

  • Een algemeen of maatschappelijk belang dient
  • Geen banen kost en niet in de plaats komt van een betaalde baan
  • Geen winstoogmerk heeft  

Dus wilt u mensen in uw bedrijf laten werken, sluit dan altijd een arbeidsovereenkomst af.

Vragen?

Wilt u meer weten? Neem dan contact op met de adviseurs van Info & Advies via 0348 48 94 11 of mail naar khnadvies@khn.nl.

Heeft uw medewerker recht op een loonsverhoging per 1 juli 2018?

Per 1 juli 2018 hebben veel medewerkers recht op een loonsverhoging. Met welke verhogingen krijgt u te maken? Waar moet u op letten? KHN geeft antwoord.

Sinds 1 januari 2018 geldt de nieuwe horeca-cao. Daarmee vervalt de toepassing van het KHN-Arbeidsvoorwaardenreglement (AVR) en de oude horeca-cao. Het verschil tussen vakkracht en niet-vakkracht blijft bestaan.

Wel vakkracht

De lonen van vakkrachten worden per 1 juli 2018 met 1 procent verhoogd. Vervolgens wordt deze verhoging in de loontabel verwerkt. De loontabel kunt u hier downloaden.

Let op!

De loonsverhoging van 1% geldt voor alle vakkrachten! Dit betekent dat ook uw vakkrachten die meer verdienen dan het eindloon, recht hebben op een loonsverhoging van 1%,

Geen vakkracht

Wanneer uw medewerker geen vakkracht is, toetst u het huidige salaris alleen aan het nieuwe Wettelijk minimum(jeugd)loon (WML) per 1 juli 2018. Verdient de niet-vakkracht al meer dan het verhoogde wettelijk minimumloon, dan heeft hij geen recht op een extra verhoging per 1 juli 2018.

Met welke verhogingen moet u nog rekening houden na 1 juli 2018?

Per 1 januari 2019 kijkt u weer of een medewerker in aanmerking komt voor een prestatieverhoging en volgt nogmaals een inflatiecorrectie op de loontabel. Het CBS-inflatiecijfer is hiervoor begin november 2018 pas bekend. Per 1 juli 2019 geldt wederom een verhoging van 1 procent, dit is alleen op de loontabel (het basis- en eindloon).

Vragen?

Wilt u meer weten? Neem dan contact op met de adviseurs van Info & Advies via 0348 48 94 11 of e-mail naar khnadvies@khn.nl.

Heeft u voor het uitzenden van de aankomende WK wedstrijden een licentie nodig?

Met het wereldkampioenschap voetbal voor de deur kunnen we de komende weken genieten van een mooie sportzomer op televisie. De NOS heeft de uitzendrechten van dit evenement. Dat biedt u de mogelijkheid om de verschillende wedstrijden en hoogtepunten live in uw zaak te vertonen. U heeft dan wel een licentie nodig.

Voor het vertonen van tv-beelden heeft u een licentie nodig. Videma verstrekt licenties voor de vertoning van de tv-beelden van de belangrijkste publieke en commerciële zenders. Leden van KHN ontvangen tot 20% korting op de tarieven van Videma. Heeft u geen toestemming voor vertoning, dan maakt u inbreuk op het intellectueel eigendomsrecht en dat is strafbaar.

WK 2018 & Tour de France

Van 14 juni tot en met 15 juli vindt in Rusland het WK voetbal plaats. De NOS heeft ook van andere evenementen de uitzendrechten en zendt bijvoorbeeld de Tour de France live uit.

Videma-licentie aanvragen? Als KHN-lid krijgt u tot 20% korting!

Heeft u nog geen licentie maar wilt u deze evenementen openbaar vertonen? Vraag dan een Videmalicentie aan. Als lid van KHN krijgt u branchekorting als u vóór 1 februari 2018 lid was van KHN. Kijk snel op khn.nl/videma voor een overzicht van de licenties en prijzen. 

Formule 1 uitsluitend voor privésfeer

De uitzendrechten van Formule 1 zijn in handen van Ziggo Sport. Deze zijn uitsluitend bedoeld voor de privésfeer. Ziggo geeft geen toestemming voor publieke vertoning. Op dit moment heeft Ziggo geen licentiemodel waarmee u de races publiekelijk kunt vertonen. Als u dat wel doet, heeft u kans op een boete.

Mag u vlogs, filmpjes en foto’s van gasten in uw bedrijf delen via social media?

Mag u foto's die u in uw zaak van uw gasten hebt gemaakt zomaar delen via social media? Wat zijn de regels voor portretrecht? KHN geeft antwoord!

Stel: U organiseert een feestje in uw zaak en maakt daar leuke foto’s en filmpjes van. Of u krijgt leuke foto’s van uw gasten doorgestuurd. Mag u deze beelden delen via uw website of social media?

Portretrecht

Als een fotograaf iemand op de foto zet, komt het portretrecht toe aan de afgebeelde persoon en de auteursrechten in principe aan de fotograaf. Portretrecht is persoonlijk en kan alleen worden uitgeoefend door of namens de afgebeelde persoon. Het juridische begrip portret is breder dan in het dagelijkse spraakgebruik wordt gebruikt. Voor een portret is niet vereist dat de geportretteerde daarvoor heeft geposeerd: ook een foto die stiekem gemaakt is, kan een portret zijn.  

Herkenbaarheid is wel een vereiste voor portretrecht, maar dat moet in dit geval breed worden uitgelegd. Het gaat niet alleen om de herkenbaarheid van het gezicht, maar bijvoorbeeld ook om een bepaalde typerende houding van die persoon.

In opdracht of niet?

Er wordt binnen het portretrecht onderscheid gemaakt tussen een portret dat in opdracht is gemaakt en een portret dat niet in opdracht is gemaakt. Wanneer een portret in opdracht is gemaakt, zegt dat niet automatisch dat er ook toestemming gegeven is voor publicatie. Het portretrecht beperkt het recht om het openbaar te mogen maken, daarvoor is toestemming vereist van de geportretteerde.  

Een portret is niet in opdracht gemaakt bij bijvoorbeeld straat- of persfotografie. In zo’n geval kan de afgebeelde persoon zich alleen verzetten tegen publicatie voor zover die persoon een redelijk belang heeft om zich daar tegen te verzetten. Zonder verzet, mag het in principe vrij gepubliceerd worden. Meestal gaat het in het verzet om een belang in de privacysfeer.

Het is doorgaans toegestaan om zonder toestemming mensen op beeld te zetten in voor publiek toegankelijke ruimtes. Hierbij moet wel rekening gehouden worden met de belangen van de gefotografeerden. Bij twijfel is het altijd beter om vooraf toch toestemming te vragen.

Bewakingscamera's

Het inzetten van bewakingscamera’s is toegestaan als dit noodzakelijk is. Lees hier meer over cameratoezicht in uw zaak.

AVG (de nieuwe privacywet)

De Algemene Verordening Gegevensverwerking heeft betrekking op het verwerken van persoonsgegevens. Foto’s van medewerkers of gasten zijn ook persoonsgegevens. Er moet dus worden bepaald wat het doel is om de foto’s te publiceren en er moet expliciete toestemming zijn van de persoon die op de foto staat. Heeft u bijvoorbeeld een fotobibliotheek op uw facebookpagina ter promotie van bepaalde evenementen? Geef dan aan uw gasten aan: wij hebben een fotobibliotheek om onze evenementen onder de aandacht te brengen bij potentiële gasten. Wilt u uw foto’s hier tussen geplaatst zien, mail deze dan naar ons door. Voor medewerkers en smoelenboeken geldt dit ook.

Overtreden

Wanneer u zonder toestemming toch foto’s publiceert die de privacy van de betrokkene kunnen schaden, dan pleegt u inbreuk op het portretrecht. De betrokkene kan via de rechter verdere verspreiding verbieden en een vergoeding vragen voor de geleden schade. In de meeste gevallen zal de betrokkene kiezen voor een ‘goedkopere optie’ en een brief sturen met het verzoek om de inbreukmakende activiteiten te stoppen. Mocht u geen gehoor geven aan een dergelijke brief, dan kan er een voorlopige voorziening middels een kort geding worden afgedwongen, met daarbij vaak een dwangsom. 

Met betrekking tot overtreding van de AVG-verplichtingen is het de Autoriteit Persoonsgegevens die controleren naar aanleiding van klachten van betrokkenen of op hun eigen initiatief (bij vermoeden van overtreding). Zij kunnen corrigerende maatregelen nemen, als een waarschuwing of het opleggen van een boete.

Mag u personeelsdossiers digitaal bewaren?

Waar moet u op letten als u personeelsdossiers digitaal wilt bewaren? Wat zijn de veiligheidseisen? KHN geeft antwoord en advies

Personeelsdossiers mogen digitaal bewaard worden. Maar let op! In juridisch opzicht kleven er nogal wat haken en ogen aan het beheren en bewaren van personeelsdossiers. Bijvoorbeeld het treffen van passende beveiligingsmaatregelen en de bewijsfunctie van de personeelsdossiers.

Digitaal bewaren

U krijgt te maken met verschillende verplichtingen die voortvloeien uit de Algemene Verordening gegevensbescherming (AVG) en de wet meldplicht datalekken. De volgende verplichting voor het verwerken van de persoonsgegevens zijn het belangrijkst:

  • U bent als werkgever verantwoordelijk voor de juistheid en nauwkeurigheid van de gegevens in de personeelsadministratie.
  • De gegevens moeten het doel dienen waarvoor ze verwerkt worden. U mag geen overbodige informatie bewaren.
  • U dient uw personeelsleden te informeren over de doeleinden waarvoor u hun gegevens verzamelt.
  • U moet passende technische en organisatorische maatregelen treffen om persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of enige vorm van onrechtmatige verwerking. Lees meer informatie van de rijksoverheid over deze maatregelen.
  • Persoonsgegevens mogen niet langer bewaard worden dan noodzakelijk is voor de verwezenlijking van de doeleinden waarvoor u de gegevens verzamelt of gebruikt.

U moet uw medewerkers de mogelijkheid bieden hun gegevens in te zien en eventueel te corrigeren. Het recht op inzage geldt in principe voor het gehele personeelsdossier. Werknemers hebben geen recht op inzage in (elektronische) correspondentie in hun personeelsdossier die persoonlijke aantekeningen en gedachten bevat en alleen bedoeld is voor intern overleg en beraad.

Wet meldplicht datalekken

Sinds 1 januari 2016 regelt de Wet meldplicht datalekken dat u als werkgever een melding moet doen bij de Autoriteit Persoonsgegevens zodra er een datalek is. Een datalek is een toegang tot, vernietiging, wijziging of vrijkomen van persoonsgegevens zonder dat dit de bedoeling was. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een gestolen laptop of een verloren USB stick. Lees meer over de Wet Meldplicht Datalekken

Vanaf 25 mei 2018 is de privacyregelgeving op Europees niveau geregeld. De wet bescherming persoonsgegevens geldt niet meer en daarvoor is de AVG in de plaats gekomen.

Bewijsfunctie van het personeelsdossier

De bewijsfunctie is een belangrijk aspect van het personeelsdossier. Denk aan de originele ondertekende arbeidsovereenkomsten, gespreksverslagen enzovoorts. Er dienen strikte voorwaarden gesteld te worden aan het scanproces, het opslaan van de documenten en het beheerproces na het digitaliseren om de authenticiteit te waarborgen. Meer hierover kunt u nalezen in de brochure Uw geautomatiseerde administratie en de fiscale bewaarplicht op de website van de Belastingdienst.

OR

Houd u er rekening mee dat een OR instemmingsrecht heeft als het gaat om het invoeren, wijzigen en intrekken van een systeem dat persoonsgegeven van medewerkers verwerkt. 

Lees ook

Hoe zorgt u voor een goed personeelsdossier?

Vragen?

Wilt u meer weten? Neem dan contact op met de adviseurs van Info & Advies via 0348 48 94 11 of per mail: khnadvies@khn.nl.