Toegankelijkheid

Juist in de horeca is toegankelijkheid meer dan het weghalen van drempels. Of een gast nu een verstandelijke beperking heeft, een kinderwagen of rollator bij zich heeft, minder goed ziet of in een rolstoel zit, in de horeca zijn mensen op zoek naar gezelligheid en gastvrijheid. Dat geldt voor iedereen.

Voor een grote groep mensen met een beperking is het moeilijk om bijvoorbeeld naar een café, hotel, snackbar of restaurant te gaan als deze niet toegankelijk is. Door deze groep en hun familie en vrienden beter te bedienen, worden zij geholpen maar ook de horecaondernemers zelf: hun doelgroep breidt zich behoorlijk uit en het bedrijfsimago verbetert.

Wanneer deze mensen met beperkingen eenvoudig gebruik kunnen maken van producten en diensten en zich welkom voelen, heeft dat positieve gevolgen. Winst voor iedereen: op financieel gebied en op maatschappelijk gebied.

Nieuws

2 tot en met 7 oktober: Week van de Toegankelijkheid

05-10-2017
-

Ontdek de winst van toegankelijkheid!

VN verdrag - iedereen doet mee KHN Deventer

30-05-2017
-

Graag breng ik onder uw aandacht het VN-verdrag voor mensen met een beperking welke 1-1-2017 is geratificeerd. Dit verplicht Nederland ervoor te zorgen dat mensen met een handicap gelijkwaardig aan de samenleving kunnen deelnemen. Doel van het verdrag is het creëren van een inclusieve samenleving.

Wat betekent het VN-verdrag Handicap voor u?

07-02-2017
-

Wat zijn de gevolgen voor de horeca?

KHN en VNO-NCW: compromis VN-Gehandicaptenverdrag werkbaar

21-01-2016
-

KHN is blij met de uitkomst van de stemming in de Tweede Kamer over toegankelijkheid

KHN: Verplichten toegankelijkheid horeca praktisch onuitvoerbaar

18-01-2016
-

Tweede Kamer stemt binnenkort over verzwaring huidige wetgeving toegankelijkheid

Vraag & antwoord

Bent u verplicht om een assistentiehond toe te laten in uw bedrijf?

Mag u een assistentiehond of hulphond weigeren in uw horecazaak? Hoe zit het nu? KHN geeft antwoord.  

Assistentiehonden van gasten met een handicap mag u niet weigeren in uw horecazaak. Dat is het gevolg van de ratificatie door Nederland van het VN-Verdrag Handicap. Volgens die regels moet u op verzoek doeltreffende aanpassingen verrichten tenzij dat voor u een onevenredige belasting vormt (artikel 2 lid 1 en 2 Wet gelijke behandeling).

Wat is een assistentiehond?
Blindengeleidehonden, hulphonden, signaalhonden, honden voor mensen met Post traumatisch stress syndroom zijn allemaal hulphonden of assistentiehonden. Een beperking van iemand die afhankelijk is van een assistentiehond is niet altijd zichtbaar.

En de hygiëneregels dan?
U kunt geen beroep doen op de hygiëneregels. De nieuwe Hygiënecode die per 1 april 2016 geldt, biedt duidelijkheid: Gasten met hun assistentiehond moeten worden toegelaten tot alle horecagelegenheden (ook restaurants met een open keuken en buffetrestaurants).

Gerechtelijke procedure
Als u geen doeltreffende maatregel treft na een verzoek van een persoon met een beperking, dan kan hij/zij naar de rechter stappen. In zo’n gerechtelijke procedure moet u aannemelijk maken dat de gevraagde maatregel onevenredig is.

Lees ook: Wat betekent het VN-verdrag Handicap voor u?

Terug