In de horeca-cao staan de spelregels waaraan je werknemer zich moet houden tijdens zijn ziekte. Wanneer moet hij zich bijvoorbeeld ziek melden? En wat mag er van je werknemer verwacht worden tijdens zijn ziekte?

Opschorten uitbetalen loon

Als je medewerker zich niet houdt aan deze voorschriften kun je sancties opleggen. Je kunt bijvoorbeeld de wettelijke loondoorbetaling van 70 procent van het loon opschorten. Daarnaast verliest je medewerker het recht op de cao-aanvulling van 25 procent. Dit betekent concreet dat je het salaris van de werknemer opschort tot hij zich wel houdt aan de controlevoorschriften.

Het gaat uitdrukkelijk om opschorten. Op het moment dat je medewerker zich weer aan de regels houdt, moet je alsnog het opgeschorte bedrag uitbetalen. De cao-aanvulling van 25 procent hoef je dan niet te betalen, omdat de werknemer zich niet aan de regels heeft gehouden. Denk eraan dat je, voordat je de uitbetaling van loon opschort, dit zo snel mogelijk schriftelijk meldt aan je medewerker.

Let op!

De cao-aanvulling van 25 procent is niet van toepassing voor medewerkers die zich ziek melden na opzeggen of aanzeggen van de arbeidsovereenkomst.

Meer informatie

Je vindt de voorschriften bij ziekte terug in bijlage III van de horeca-cao.

Tip: KHN Verzuim ondersteunt je bij begeleiding en re-integratie.

KHN Verzuim is een combinatie van een voordelige ziekteverzuimverzekering en een verzuimloket; het loon van zieke medewerkers wordt doorbetaald en je wordt ondersteund rond de begeleiding en re-integratie van zieke medewerkers. Kijk op KHN Verzuim voor meer informatie.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens