Praktijkvoorbeeld toegankelijkheid: Restaurant Ciao Mie en Mövenpick hotel

De eigenaar en de medewerkers van het Mövenpickhotel Voorburg zetten zich bijzonder in om hun hotel en restaurant toegankelijk te laten zijn voor mensen met een beperking. Ze verdienden daarvoor in oktober 2009 de toegankelijkheidsprijs van de gemeente Leidschendam-Voorburg.

Het restaurant heeft bijvoorbeeld een invalidentoilet en extra brede deuren voor een makkelijke doorgang van een rolstoel. Maar ook kleine dingen zoals blokken waarmee tafels heel snel verhoogd kunnen worden voor mensen in een rolstoel of scootmobiel. Tevens is er binnen parkeermogelijkheid voor scootmobielen. Sales- en marketingmanager Marjolein Kist vertelt over de motivatie.

Wat heeft u gemotiveerd voor een toegankelijk restaurant?
"We houden rekening met mensen met een beperking. Dat doen we zonder dat het te veel opvalt, zodat de persoon zich bij ons op z'n gemak voelt. Wij zien dit als onze maatschappelijke verantwoordelijkheid en zijn van mening dat mensen met beperkingen gelijkwaardig en met respect behandeld dienen te worden."

Welke voordelen heeft het, dat uw bedrijf toegankelijk is?
"Ons restaurant, de vergaderzalen en dehotelkamers zijn toegankelijk voor mensen met een (lichamelijke) beperking. Wij sluiten geen doelgroepen uit. Daardoor kunnen wij meer reserveringen aannemen. Ouderen brengen ook graag een bezoekje aan ons restaurant omdat het gemakkelijk toegankelijk voor ze is. Bij ons kunnen mensen met een beperking mee met een familie-uitje of een vergadering en wij houden ook rekening met medewerkers die beperkt zijn. Door het winnen van de toegankelijkheidsprijs hebben we veel extra promotie gekregen in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Dat heeft ook weer meer aanvragen met zich meegebracht."

Op welke manier is Mövenpickhotel Voorburg toegankelijk?
"De begane grond van ons pand is geheel zonder drempels. Zowel de vergaderzalen, het restaurant, de lobby als de receptie zijn gelijkvloers. De kamers en de parkeergarage zijn te bereiken met de lift, die ruim genoeg is zodat ook mensen met verschillende beperkingen hier gebruik van kunnen maken. Verder hebben we een aangepast toilet, dat recent gerenoveerd is met behulp van aanwijzingen van het lokale gehandicaptenplatform. Belangrijk is ook dat onze medewerkers gastvrij en behulpzaam zijn."

Wat levert het op voor de klanten?
"Klanten voelen zich op hun gemak bij ons in het restaurant en hotel. Voor mensen met beperkingen laten we alles zo gewoon mogelijk verlopen. Dat is wat ons betreft vanzelfsprekend. De organisator van vergaderingen of een etentje hoeft zich geen zorgen te maken of alles voor deze mensen gemakkelijk verloopt."
 
AllesToegankelijk
AllesToegankelijk is een informatiepunt en platform voor iedereen die meer wil weten over
de toegankelijkheid van goederen en diensten. 

Meer informatie
Download de PDF ‘Wij kunnen meer reserveringen aannemen’.

Terug