Blauw is de norm

17-07-2017

Blog Grardie Akkerhuis - Blauw is de norm. En dan heb ik het niet over het aantal alcoholische consumpties dat u minimaal moet drinken om een bepaalde state of mind te bereiken. Ook het gehalte blauw op straat is niet maatgevend. Ron Blaauw timmert eveneens lekker aan de weg en het nummer van The Scene blijft immer een topper voor mij.

Maar nee het blauw waar ik het hier over heb gaat over een andere vorm van blauw; het blauw dat de toon zet tegenwoordig. De blauwe standaard die gezet wordt komt van twee bedrijven: KLM en Coolblue. Het zijn twee bedrijven die onafhankelijk van elkaar ‘ons’, als out-of-home-ondernemer, maar misschien wel alle ondernemers in Nederland, op een positieve manier laten zien wat snelheid en service is. KLM begeeft zich voor customer care, sinds de ramp met de aswolk hen trof, op sociale media. Binnen 30 minuten krijgt iedereen antwoord die KLM via Twitter, Facebook enzovoort een bericht stuurt. Een schoolvoorbeeld hoe je direct en snel met je klanten communiceert in dit online tijdperk.
Coolblue, inmiddels een van de grotere online retailers van Nederland, doet dat ook. Zij hebben de ambitie om de glimlach van iedere klant groter te maken dan dat ‘ie al was. Als je voor 23.59 uur bestelt, heb je je aankoop de volgende dag al gratis in huis. Zelfs op zondag. De nieuwe standaard is gezet.

Blauw is de norm

Mooi! Hoor ik u denken. Zeker. Heel mooi. En het allermooiste is, de consument (of gast, zo u wilt) begint dit inmiddels ook van ‘ons’ te verwachten. Blauw is de norm. In retail, in horeca en eigenlijk alle organisaties wel. Men verwacht snel en goed antwoord op de vraag via Twitter ‘welke gerechten er op de kaart glutenvrij zijn’. En het ‘leveren’ van de maaltijd mag niet te lang duren. Niet dat dat ‘vroeger’ wel mocht, maar men is gewend aan de snelheid en de service van onze nieuwe blauwe vrienden. En dat went snel. Gelukkig wel.

Ik heb de illusie dat zij de hele maatschappij klantvriendelijker maken en de blauwe norm opleggen. Ongewild en als vanzelf volgen wij. Onze medewerkers zijn de service gewend, want zij bestellen ongetwijfeld ook wel eens iets online, en nemen dit over. Win win voor iedereen. En verder kan het geen kwaad je bedrijf iets blauwer te kleuren dan het nu al is. Want het is niet belangrijk dat de gast komt. Het is belangrijker dat ‘ie terugkomt. Blauw past bij jou. Of moet ik zeggen, die pet past ons allemaal?

Gastblogs op khn.nl

Om horecaondernemers te inspireren plaatst KHN regelmatig gastblogs op khn.nl. Grardie Akkerhuis is één van onze vaste gastbloggers. Grardie is eigenaar van Lebkov & Sons, een eigentijds daghorecabedrijf met vestigingen in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Leiden. Grardie loopt met zijn bedrijf voorop en zorgt ervoor dat hij regelmatig naar het buitenland gaat om inspiratie op te doen. Dat je dat als ondernemer ook móet doen weet hij onder andere door zijn enerverende tijd bij Heineken sales & marketing. Grardie is met zijn bedrijven lid van KHN én was in 2011 en 2012 bestuurder sector fastservice.

NB Deze blog verscheen eerder in Out Of Home Shops.

Terug
Download de gratis KHN App

https://twitter.com/khn 787936653616742400