Toon Naber, voorzitter KHN: Stel: u bent een hardwerkende horecaondernemer die zijn centen vooral verdient in het nacht- en avondleven. Oftewel: u heeft een café of discotheek. Dan heeft u de laatste jaren wel wat te verduren gehad: eerst het rookbeleid – en dat won nou niet echt de schoonheidsprijs qua implementatie – en daarna nog ‘eventjes’ de verhoging van de leeftijdsgrens voor jongeren.

En wat te denken van verhogingen van de accijns op alcohol? Maar als nette ondernemer doet u keurig mee met de nieuwe regels die door de overheid worden opgelegd: u heeft een rookruimte aangelegd in uw bedrijf zodat de rokers – die natuurlijk nog steeds van harte welkom zijn in onze gastvrije horeca! – gewoon hun sigaretje kunnen blijven roken. En u controleert zo goed en zo kwaad als dat gaat de leeftijd van de jongeren die een biertje komen bestellen.

Herkenbaar? Vast. Maar we zijn er nog niet. De rookruimte voldoet aan het lijstje: hij is afsluitbaar, er zit een sticker op met ‘rookruimte’ en u zorgt ervoor dat er in de rookruimte in ieder geval niet wordt bediend. Allemaal bekend terrein. Tot vorig jaar werd er ook niet zo moeilijk gedaan over het ophalen van een paar lege glazen uit de rookruimte. Logisch, want het eindeloos stapelen van glazen levert natuurlijk gevaarlijke situaties op. De wetgever en de handhaver leken de horeca een keer echt te begrijpen. Maar op 1 januari 2015 kwam er een einde aan dat begrip. Vanaf dat moment werd niet alleen de uitzondering voor de kleine cafés op het rookverbod teruggedraaid, er werd ook in de toelichting bij het ‘besluit rookruimte’ expliciet opgenomen dat er door niemand werkzaamheden in de rookruimte mogen worden verricht als het bedrijf is geopend. Ook glazen mogen niet worden gehaald, zelfs niet door de eigenaar van de zaak. En vanaf dat moment werd daar door de handhavers ook actief op gecontroleerd – en beboet.

Een mooi (en zuur) voorbeeld is dat van de jonge KHN-ondernemer Jeroen van Broekhoven van discotheek The Fox in Stadskanaal. Een serieuze ondernemer wiens bedrijf sinds 2008 rookvrij is en die zwaar heeft geïnvesteerd in een rookruimte. Een bedrijf dat sinds 2008 meermaals is gecontroleerd en nog niet eerder een waarschuwing en/of bekeuring heeft gekregen. Wat is daar dan gebeurd, vraagt u zich af? Nou, daar haalde een portier glazen uit de rookruimte weg om calamiteiten te voorkomen. Dat werd gezien door de controlerende instantie, de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA). Resultaat? Een boete van 600 euro. Nou hoor ik u denken: maar als de veiligheid in het geding was, dan is dit eigenlijk toch een prima actie?

Dat dacht Van Broekhoven ook dus hij ging in beroep. Daar is hij nu al ruim een jaar (ja, u leest het goed) mee bezig. Van Broekhoven vindt niet alleen dat er niet echt sprake was van ‘werken’ in de rookruimte (zoals gericht bestellingen opnemen, bedienen en regelmatig glazen verwijderen), hij vindt ook dat de mate van overtreding niet klopt. Het ministerie maakt namelijk onderscheid tussen geringe, gewone en ernstige overtredingen. En, u zal het wellicht niet geloven, het vergrijp in kwestie valt volgens het ministerie onder ernstige overtredingen. Begrijpt u het nog? Dat een overheid die veiligheid hoog in het vaandel heeft staan het een ernstige overtreding vindt dat een portier, met het oog op de veiligheid, glazen uit een rookruimte weghaalt?

We weten inmiddels allemaal dat Holland Casino investeert in steeds grotere rookruimten. In Nijmegen hebben ze er één waar 100 spelers inpassen plus de nodige gokautomaten. Op zich een goede zet want er schijnt ook meer winst te worden gemaakt sinds de rookruimten er zijn. Volgens van Broekhoven gaat er om de zoveel tijd een signaal af met het verzoek of iedereen wil stoppen met roken. Op dat moment komt bedienend personeel de rookruimte binnen om de ruimte schoon te maken. Op zich een creatieve oplossing. Maar laten we eerlijk zijn: het is conform de wet maar is dat gezond voor de medewerkers? Mag dit dan wél? Waar gaat het nu eigenlijk om? Dat het er allemaal een beetje netjes uit blijft zien? Of dat er een veilige situatie is voor gasten en medewerkers? Ik denk dat het ministerie zelf het antwoord op deze vraag ook niet meer weet. En ik kan u vertellen: wij ook niet meer.

Gerelateerde standpunten

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens