Innoveren heette vroeger: meegaan met de tijd, anders ga je naar de klote. En vooral de horeca ontkomt er niet aan. Het is net als mode. Die te gekke broek die je een paar jaar geleden kocht, durf je nu niet meer aan. Niet omdat hij nu lelijk is, maar omdat er door een veranderd tijdsbeeld en nieuwe ontwikkelingen anders naar gekeken wordt.

De consument van morgen drinkt en eet ook andere producten dan die van vandaag. Hij of zij stelt continu andere eisen aan interieur, terrasvoorzieningen, medewerkers, presentatie van producten, muziek, communicatie en openingstijden. Ik hoor sommige lezers al denken… Niet alle gasten houden van hip en trendy! Authentieke, klassieke kroegen blijven ook altijd belangrijk! En dat is zeker waar, maar: ‘We have to change to stay the same.’

Net als een bokser in de ring, ben ik bang neer te gaan als ik stil sta. Dus ik innoveer. En dat gaat niet vanzelf, het kost me tijd en energie. En veranderen is soms eng, maar fouten maken mag! Sterker nog, graag zelfs. Want het is volgens mij beter íets te doen, dan stil te staan en neer te gaan. Ik krijg nieuwe ideeën door veel om me heen te kijken, bij collega's in de buurt en in andere (buitenlandse) steden. Maar ook buiten de sector kijk ik graag. Fastfood-ketens, bedrijven in e-commerce, lokale detailhandel, boeren, koffiebranders, etc. Waar zijn ze mee bezig en waar gaan ze naar toe? Ook praat ik met mensen uit m’n doelgroep. Bij voorkeur met hen die nog geen gast zijn. Waarom komen ze niet? Wat kan ik doen om hen aan te trekken zonder het huidige karakter kwijt te raken?

Het is een verplichting naar mijn gasten toe om vooruit te blijven gaan. Alleen een stamgast wil dat er niets verandert. Hij vind het allemaal wel prima zo. Maar jouw stamgast hoeft de huur niet te betalen. Dus bepaal je eigen beleid! Ik heb liever ‘vaste gasten’. Betrokken bij de zaak en begaan met je toekomst. Aan hen ben ik het verplicht een omgeving te creëren die niet gaat zitten als die broek van een paar jaar geleden.

Dus fijne collega’s, weg met de visie van de stamgast en vernieuw! Daar kom je verder mee en dan is je café over 10 jaar ook nog actueel. Daar is je vaste gast pas écht blij mee.

Herman Hell
Gastvrijheidsstrijder

Gastblogs op khn.nl

Om horecaondernemers te inspireren plaatst KHN regelmatig gastblogs op khn.nl. Herman Hell is één van onze vaste gastbloggers. Herman is eigenaar van Hell's Kitchen Horeca Groep, dat vijf stadscafé’s exploiteert in Rotterdam, Vlaardingen en Scheveningen: Nieuw Rotterdams Café (NRC), Bar Restaurant Sijf, Cafe Van Zanten, Stadscafe De Hofnar (Vlaardingen) en Brouwcafé De Hofnar (Scheveningen-Haven). Herman is gespecialiseerd in het revitaliseren van horecabedrijven en het langdurig exploiteren ervan. Hij is met al zijn bedrijven lid van KHN én is bestuurder bij KHN Vlaardingen. Daarvoor zat hij in het bestuur van KHN Maassluis.

Lees meer

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens