Leiden was de bestemming van KHN On Tour Cafés dinsdag 14 november 2017. De groep, bestaande uit veertig ondernemers van een café of ander drankverstrekkend horecabedrijf, trappen de tour af bij Scheltema Zaalverhuur en Culturele evenementen. Het doel van de dag: nieuwe inspiratie opdoen om de eigen onderneming toekomstbestendig te maken en houden.

Sandie Chan, KHN Domeinmanager, verwelkomt de groep in één van de grote zalen van Scheltema. Na een korte voorstelronde wordt de eerste spreker aangekondigd. Christian Severijns, KHN Bedrijfsadviseur, presenteert het GfK onderzoek “Wie is die gast? Ik wil die gast!”. Een treffende presentatie die belangrijke pijnpunten voor deze ondernemers aanhaalt: “Cafés hebben het in tegenstelling tot andere horecabedrijven, nog steeds lastig. Volgens de consument scoort het café/barbedrijf een mager zesje. Dat kan beter! Het is tijd om de kansen die er liggen aan te grijpen en in de kop van het peloton te blijven.”

Blijf in de kop van het peloton en geniet mee van de overwinning

Severijns geeft inzicht in het onderzoek naar de wensen en behoeften van de cafégast, wat in opdracht van KHN door marktonderzoeksbureau GfK is uitgevoerd. Meer dan duizend consumenten gaven antwoord op vragen zoals: hoe ziet uw ideale avondje uit eruit, welke muziek wordt er gedraaid in uw favoriete kroeg, van welk soort eten loopt u een blokje om? De conclusie: een café voor iedereen is een café voor niemand. Het advies is om onderscheidend te zijn en je te richten op één of meerdere doelgroepen. Die doelgroepen zijn helder uiteengezet in een infographic van KHN en GfK. “Het is van belang om onderscheidend te zijn en dus de focus te leggen op één of meerdere doelgroepen. Een doelgroep die bij uw onderneming past. Zo komen gasten elkaar tegen, waarmee ze een klik hebben. Alle aspecten moeten kloppen en bij de doelgroepen passen: het eten, de drankenkaart, het personeel, maar ook de inrichting en de muziek.”, aldus Severijns.

De biertrend zet door

Nederland heeft momenteel 500 bierbrouwerijen, waarvan een groot gedeelte microbrouwerijen. Voor de gemiddelde bierliefhebber een genot, want ongeveer de helft van de Nederlandse cafés heeft meer dan 20 biersoorten op de kaart. Maar helaas ontbreekt het vaak aan kennis ervan, waar wel kennis van wijn in huis is. Zo start de presentatie van Henri Reuchlin, oprichter van StiBON Bieropleiding: “Ik heb van mijn hobby mijn werk gemaakt. De biertrend die gaande is vraagt niet alleen om meer verschillende bieren op de kaart, maar ook om kennis ervan. Daar komt onze bieropleiding van pas.” Stibon biedt 3 niveaus opleidingen; bierambassadeur niveau 1 en 2 en biersommelier. Inmiddels telt Nederland ruim 150 biersommeliers en meer dan 800 bierambassadeurs. De presentatie wordt interactief op het moment dat een specifiek Leidsch biertje geproefd wordt.

Beleid rondom blurring met alcohol

De Drank en Horecawet komt in het regeerakkoord niet voor. Dat wil niet zeggen dat men het in Den Haag niet belangrijk vindt, maar wel dat de prioriteiten elders liggen. Voor KHN een reden om het juist onder de aandacht te houden en op te komen voor de belangen van alle horecaondernemers die alcohol mogen schenken. Hans Kant, KHN Hoofd Beleid, haalt het onderwerp ‘blurring met alcohol’ aan en geeft de ondernemers in een korte presentatie weer wat de status momenteel is rondom dit onderwerp. KHN is tegen deze ontwikkeling, waarbij retail ondernemers meer mogelijkheden krijgen om alcohol te schenken. “We steken heel veel energie in het opkomen voor onze leden bij de Nederlandse politiek vanuit ons standpunt, maar dat is geen garantie voor succes. Als er toch een verruiming van de Drank en Horecawet komt, dan richten we onze pijlen op het volgende speerpunt: wel volgens gelijke voorwaarden.”

Inspiratietour Leiden

Tijdens de inspiratietour in de binnenstad van Leiden bezochten we:

• Scheltema Zaalverhuur en Culturele evenementen
Scheltema zit in een Rijksmonument. Dat geeft het bedrijf een hele bijzondere sfeer, maar brengt ook beperkingen met zich mee. Het bedrijf heeft een Kunst en Cultuur bestemming en aan het pand mag niet al teveel worden gewijzigd. Businessmanager Jeroen Vreeken vertelt: Scheltema heeft de authenticiteit weten te behouden en zelfs versterken. De core business is zakelijke vergaderingen en bedrijfsactiviteiten. Daarnaast hebben zij een jaaragenda van culturele evenementen, die deels worden bekostigd uit de opbrengst van de verhuur. Ook is er een geheel ingerichte keuken in huis, maar worden cateraars ingehuurd voor de evenementen.

Hudson Bar & Kitchen
De luncht werd verzorgd door Hudson Bar & Kitchen, een American fine dining totaalconcept wat in enkele jaren is uitgegroeid tot een keten van 10 restaurants. Eigenaar Marc de Gier vertelt hoe hij ooit begon en waar het idee van Hudson vandaan gekomen is. “Goed personeel is een voorwaarde om te kunnen groeien, daar moet je in investeren. Evenals in goed geluid en verlichting. Een veelzijdige kaart zorgt voor herhalingsbezoeken, zeker als die vriendelijk geprijsd zijn. En pas het concept aan op de omgeving; in de stad zijn wij meer urban, in het dorpse hebben we een luxere uitstraling.“, aldus De Gier.

De Vergulden Kruik
Oud-eigenaar Hans Seisveld van De Vergulde Kruik neemt ons mee in de geschiedenis van De Vergulde Kruik. Niet het oudste café van Leiden, maar wel ruim 90 jaar al een familiebedrijf: “Zelf heb ik het bedrijf van mijn moeder overgenomen. Bij de verkoop had ik slechts één voorwaarde: het moet een horecabedrijf blijven. Ten opzichte van 50 jaar geleden is er wel wat veranderd, zo hebben we een kleine menukaart en ruim 100 verschillende bieren in huis. Maar het publiek is nog altijd even gemêleerd als toen: alle leeftijden en klassen zitten hier.” Eén van de nieuwe eigenaren, Marcus Biemans, laat zien dat oud en nieuw goed samengaan: “De Bal Gehakt wedstrijd is al 20 jaar een traditie, terwijl de Gin-Tonic avonden nieuw zijn en heel druk bezocht.”

Eeterij en Proeverij “Het Stadsbrouwhuis”
Het Stadsbrouwhuis” van Leiden is een café én een microbrouwerij. De brouwerij is letterlijk het hart van de zaak; de brouwinstallatie is onder het genot van een biertje achter glas te bewonderen. Onlangs heeft eigenaar Lambert Vos de samenwerking opgezocht met een charcuterie specialist, en biedt hij bij de speciaal bieren ook speciale hapjes. Een goede tip voor aanbieders van speciaal bier van Vos: “Je kunt een online bierkaart aanbieden, die gasten kunnen volgen. Dat is niet alleen voor vaste gasten interessant als er nieuwe bieren op de kaart komen, maar ook voor toeristen. Volgers kunnen namelijk ook een biermerk volgen en zien waar ter wereld ze die kunnen nuttigen.“

De Bonte Koe
De Bonte Koe is één van de oudste cafés van Leiden. Al meer dan 100 jaar komt hier een diversheid van gasten om volgens eigenaar Frans Bik vooral in een hele plezierige sfeer te vertoeven. “Doe het vanuit het hart!”, is het advies van Bik. “Ik heb een passie voor speciaal bier en heb dan ook lang geleden al een invoerlicentie hiervoor geregeld. Uit België importeerde ik al snel het beste wat er te krijgen is. Dat is ook ons doel voor hapjes en kleine gerechten, die wij bij lokale slagerijen en ondernemers betrekken.” Het credo van De Bonte Koe is om met veel plezier te werken en de gasten te (leren) kennen. Dan gaan zij als ambassadeur de deur uit.

• De Waag
“Celebrate the building”. Het motto van Debuut Horecabeheer en Ontwikkeling als zij de kans krijgen om een nieuw bedrijf in een monumentaal pand te starten. Dat is bij De Waag goed gelukt. Projectleider Fred Bus: “Wij hebben een voorkeur voor monumentale panden.“ Debuut creëert bedrijven met een hart en een ziel. “Wij bouwen huiskamers; we willen een sfeer neerzetten waar je graag wilt komen. Onze concepten zijn over het algemeen ook op de vrouw gericht, omdat zij kritischer zijn op details. Die moeten allemaal goed zijn.“ Het team van Debuut doet alles in huis, van concept tot interieur, van menukaart tot drukwerk. Daarmee hebben ze een betrokken team gecreëerd en succesvolle concepten ontwikkeld. Een belangrijke tip van Debuut: investeer in een goed lichtplan. Marketingmanager Sjoerd van Barneveld licht toe hoe groot de toegevoegde waarde van een goed doordacht social media plan is.