Eindhoven is hip en happening. Dat ondervonden ook de dertig horecaondernemers die deelnamen op 6 maart 2018 tijdens de KHN On Tour Fastservice. De groepbezocht fast casual concept Five Guys, visspeciaalzaak Seabas, biologische frietzaak Rpel, kiprestaurant Van ’t Spit en foodmarkthal Downtown Gourmet Market. Daarnaast gaven Consumatics en Debuut BV een inspirerende presentatie over neuromarketing en het boeien, binden en behouden van goed personeel.

Het doel van de dag: nieuwe inspiratie opdoen om de eigen onderneming nog verder te verbeteren en kennis delen met collega-ondernemers.

Five Guys

De dag van KHN begon met een bezoek aan Five Guys, waar International CEO Paul Reynish vertelde over het concept en de producten in hun zaak: verse hamburgers, friet, hotdogs en milkshakes. “Het draait bij ons om personalisatie, versheid en goede service. Gasten mogen zelf kiezen welke toppings ze op hun hamburger willen. Alles is vers. Er is geen enkele vriezer of magnetron te bekennen in de zaak. Men kan er zelfs voor kiezen om bacon aan de milkshake toe te voegen. Hiermee maak je het spannend voor gasten. Wat we bieden is ‘slow food from scratch’”, vertelt Paul Reynish.

Zeven tips voor gezondere keuzes

Onderzoeksbureau Consumatics brengt door middel van wetenschappelijke onderzoeken onbewust consumentengedrag in beeld. Jenthe Furrer gaf een presentatie over neuromarketing, oftewel hoe je de zintuigen van gasten kunt prikkelen en zorgen voor een optimale gastbeleving. Een van de praktische tips: “Beschrijf je verhaal op de muur om het in de harten van medewerkers en gasten te krijgen!” Verder is het goed om zogenaamde. ‘wachtverzachters’ in te voeren Met andere woorden: maak het wachten aangenamer door bijvoorbeeld een showelement, muziek of iets te snacken aan te bieden terwijl men in de wachtrij staat. Speciaal voor KHN stelde Consumatics tevens zeven tips samen waarmee je je gasten kunt stimuleren om gezondere keuzes te maken.

‘Vooral het behouden van goed personeel is een uitdaging’

“Boeien, binden en behouden van goed personeel” is het motto van Debuut BV. Net als veel andere horecazaken kampten ze bij De Vooruitgang en Usine met een groot personeelstekort. De oplossing: boeien, binden en behouden. Bedrijfsleider Albert Pronk vertelt: “We hebben ons HR-beleid radicaal veranderd. Onze medewerkers staan nu écht centraal. Tijdens het sollicitatiegesprek stellen we de vraag wat ze willen verdienen. Dat blijkt een gouden vraag! Meestal kiest 95% voor het gangbare salaris. Verder hebben we een trainingskalender met bijvoorbeeld koffietrainingen, storytelling en biertrainingen waarvoor medewerkers zich kunnen inschrijven. Bekijk het interview met Albert Pronk over hoe zij medewerkers werven en behouden. Bekijk hier de presentatie van Debuut BV.

Seabas

De volgende stop was bij Seabas The Urban Fisher, een visspeciaalzaak in het centrum van Eindhoven. Eigenaar Sebastiaan Ribbink vertelt dat hij steeds meer kant-en-klare gemaksproducten verkoopt en minder verse vis omdat de gasten hier nu eenmaal om vragen. Driekwart van de lange glazen vitrine is nu gevuld met onder meer gegaarde vis, pasta’s, poké bowls, salades en sashimi. Je kunt in de zaak zelf je menu samenstellen en opeten. Daarnaast laat Seabas nu ook bezorgen via Foodora en Deliveroo. Ze werkt niet meer met Thuisbezorgd.nl aangezien dit te veel tijd, ruimte, mankracht en geld kostte.

Rpel

Biologische frietzaak Rpel opende eind 2016 haar deuren. Eigenaren Roel Engelen en Maarten Wijnen voeren in Rpel bewust een heel beperkt assortiment: verse biologische friet, vijf verschillende kroketten, drie bitterballen en twee stoofvleesgerechten. Er gaat maar liefst acht- tot negenhonderd kilo aardappels per week door. Ze werken samen met lokale leveranciers en maken gebruik van de seizoenen: zo serveerden zij in het najaar de wildkroket. Door de authentieke en huiselijke inrichting met kleedjes krijgt een gast ook een totaal andere beleving dan in een ‘gewone’ snackbar. Ook kunnen gasten er tafelfriet krijgen: de friet wordt dan op een stuk vetvrij papier op tafel geserveerd.

Van ‘t Spit

Van ’t Spit, dat zich specialiseert in kip is een concept van vier Amsterdamse ondernemers die meerdere horecabedrijven runnen. Inmiddels hebben ze twee vestigingen in de hoofdstad, een in Rotterdam en sinds een jaar ook een in Eindhoven. Manager Alex van Hout vertelt: “De Brabantse kippen komen gegaard maar vers binnen en worden vervolgens in het zicht verder bereid aan het spit.” Anders dan hun zaken in Amsterdam, biedt Van ’t Spit Eindhoven nu ook spareribs, worst, burgers en kipsaté aan, omdat de gasten in Eindhoven hier om vragen.”

Downtown Gourmet Market

Downtown Gourmet Market is een overdekte hal met een-en-twintig kraampjes met verschillende foodconcepten. In het midden van de hal zijn tafeltjes met in totaal 750 zitplaatsen en een bar. ”Bij alle kramen kunnen gasten iets anders krijgen, dus er is één die pasta verkoopt en één die aardappelgerechten maakt. Zo hebben we een mooi scala van verschillende keukens. Anders dan veel andere foodmarkten gebruiken we echt bestek, porseleinen servies en hebben we bediening aan tafel”, vertelt bedrijfsleider Kevin van Eerd. “Daarnaast hebben we Butlero ontwikkeld. Hiermee kunnen gasten aan tafel de QR-code scannen met hun smartphone. Vervolgens komen ze in een bestelomgeving waar ze bij iedere ondernemer een bestelling kunnen plaatsen en direct afrekenen. Het wordt vervolgens aan tafel geserveerd. ‘Het grootste probleem van een foodhal is namelijk dat je je plek kwijt bent als je opstaat om iets te bestellen.”