Fausto Albers met zijn unieke lobsterexperience in Haarlem

Twee jaar geleden opende Fausto Albers The Louisiana in Haarlem. Inspiratie haalt deze ondernemer uit de drink-, eet-, en muziekcultuur van het Amerikaanse New Orleans.

Dat ervaring een belangrijk onderdeel is van een avondje uit verbaast Fausto niet. “Louisiana draait om de ervaring van het hier zijn. Er zit een contradictie in het concept. Want kreeft wordt naar voren geschoven, maar niet als iets luxe. Veel mensen denken bij kreeft aan duur, witte tafellakens, glimmend bestek en obers in apenpakjes. Dit vind je allemaal niet bij Louisiana. Je zit bij ons aan hoge tafels, eet van krantenpapier en je trekt de kreeft uit el¬kaar met je handen. Die ervaring vinden onze gasten gaaf. Omdat het zo anders is, hebben mensen het erover. Iedereen maakt foto’s en delen deze vervolgens op Facebook of Instagram. Dit is een prachtige marketingtool. Ik heb in twee jaar bijna niks op papier gedrukt. Via de posts van mijn gasten bereik ik mijn doelgroep.”

Aanwas millennials

Cocktails spelen ook een grote rol in het concept. En dat is voor Amsterdamse begrippen niet uniek. Maar voor Haarlemse wel, hier was nog geen goede cocktailbar. Dat Fausto voor Haarlem heeft gekozen is dan ook alles behalve toeval. “Haarlem heeft een positief migratiesaldo en de aanwas van millennials en dertigplussers is groot. Veel hoogopgeleide Amsterdammers verhuizen van de hoofdstad naar Haarlem.”

Show must go on

Fausto wil bij het aannemen van personeel altijd zelf het laatste woord hebben. “Zelf ben ik een extravert persoon en ik werk het liefste met extraverte personen. Dit past ook goed bij het concept. De service van The Louisiana is ook Amerikaans: liever een fake smile dan geen smile. Ik heb een gruwelijke hekel aan de service die je soms ziet bij Nederlands horecapersoneel. De show must go on, ook als je een slechte dag hebt.”

Durf te kiezen

Fausto adviseert ondernemers die binnen de huidige markt een succesvol concept neer willen zetten goed onderzoek te doen. “Alle variabelen moeten kloppen. Online kun je veel gegevens vinden van huishoudens en inkomens. Het concept moet passen bij de omgeving. Durf ook mensen tegen het hoofd te stoten. Je moet keuzes durven te maken.” Bij Fausto kwam dit perfect uit. “De grootste groep gasten zijn de vrouwelijke millennials op de voet gevolgd door de mannelijke millennials. Gaaf dat het precies zo is gegaan als ik had bedacht.”

Terug
Download de gratis KHN App

https://twitter.com/khn 787936653616742400