Roderick Heijning van de Frietwinkel in Utrecht

Concept: duurzaamheid, ambacht en biologisch centraal

In 2014 openden de Utrechtse vrienden Roderick Heijning en Siem van Bruggen in Utrecht de Frietwinkel By dapp bio food. In voorjaar 2016 volgden vestigingen in Den Haag en Breda.

Bij de Frietwinkel is alles biologisch en worden de frieten en moeders stoofvlees zelf gemaakt (die laatste wordt ook echt gemaakt door de moeder van Roderick). Roderick: “Het begon in 2011 met de Frietfiets, waar we met onze biologische frieten op de Utrechtse markt stonden. Inmiddels hebben we 3 panden, 37 medewerkers en staan we met 6 fietsen op festivals en bruiloften.”

‘Alle nieuwe medewerkers krijgen een opleiding bij de dapp-academie’

Roderick: “Bij de Frietwinkel staan duurzaamheid, ambacht en biologisch centraal. Ik denk dat we ons succes aan die focus te danken hebben. En natuurlijk aan onze medewerkers. Het begint allemaal bij je mensen. Alle nieuwe medewerkers krijgen een opleiding bij de dapp-academie. We leiden ze zelf op en geven uitleg over het bakken en onze producten. Ik vind het belangrijk dat ze weten waarom ze bepaalde dingen doen. Om die reden gaan we twee keer per jaar met z’n allen naar onze leveranciers, zodat iedereen weet waar het product vandaan komt en het verhaal achter het product kan vertellen aan onze gasten.”
 
Friet als motor
De Frietwinkel werkt uitsluitend met verse, biologische aardappelen en op een duurzame manier. “Onze verpakkingen zijn gemaakt van gerecycled materiaal en geen frietje verdwijnt in de koeling of vriezer. Van de friet die overblijft, wordt biogas gemaakt. En onze olie wordt gerecycled tot biodiesel. En natuurlijk is friet gewoon friet. Maar je kunt je wel onderscheiden door de allerlekkerste en meest gezonde te maken. Iedereen snackt, dat zal nooit veranderen. Dus zorg dan voor producten en een service waar mensen graag voor terugkomen.”

Terug
Download de gratis KHN App

https://twitter.com/khn 787936653616742400