Sam Holtus en Jasper Kool van Happy Tosti in Den Haag

Concept: duurzame en gezonde tosti’s van bijzondere medewerkers

Sam Holtus en Jasper Kool openden een jaar geleden Tosti van Josti. Het Haagse bedrijf van de jonge ondernemers loopt sinds de eerste dag als een trein. “En dat komt vooral door onze bijzondere medewerkers.”

In hartje Den Haag worden bij Happy Tosti (nieuwe naam sinds 1 juni 2016) duurzame en gezonde tosti’s, yoghurts, soepen, salades en sappen bereid en geserveerd door bijzondere medewerkers. Ruim de helft van de medewerkers heeft een arbeidsbeperking, van downsyndroom tot ADHD. Sam: “Toen we hoorden over het extreem hoge werkloosheidcijfer van deze groep wilden we daar graag iets aan doen. Het idee voor Tosti van Josti was geboren.”

Jasper: ‘Het geeft gigantisch veel voldoening en plezier om met deze mensen te werken’

Jasper: “We werken samen met een jobcoachorganisatie. Vier dagen per week loopt er een jobcoach op de vloer rond die medewerkers speciale begeleiding kan bieden. De medewerkers mogen op hun eerste werkdag aangeven waar ze willen werken: in de keuken of in de bediening. En elke dag doen we met z’n allen de afwas. We hebben het kassasysteem aangepast, zodat iedereen het gemakkelijk kan gebruiken. Het geeft gigantisch veel voldoening en plezier om met deze mensen te werken. Natuurlijk hebben ze een beperking en moet je sommige dingen zes keer uitleggen in plaats van twee keer, maar het is echt geweldig.”

Volop genieten
Ook de gasten genieten volop van het concept. “Onze gasten zien dat de medewerkers veel plezier hebben en hun best doen, hierdoor maakt het ook niet uit of iets nu een keer wat langer duurt of misgaat”, vertelt Sam. “De reacties zijn dan ook ontzettend positief, ze vinden het fantastisch. Het is een geweldige manier om je te onderscheiden.”

Schommel
Een andere manier waarop Happy Tosti zich onderscheidt is met de uitstraling van het pand. Als je van buiten naar binnen kijkt kun je tot achter in de zaak kijken. Sam: “Onze keuken is open zodat onze gasten de medewerkers in de keuken kunnen zien werken. En de schommels die door de hele zaak hangen, maken dat je extra nieuwsgierig bent naar ons bedrijf. Maar natuurlijk staat de kwaliteit van ons product bovenaan. Gasten komen allereerst terug voor die heerlijke tosti en niet alleen voor die leuke medewerker. Door de transparante open keuken kunnen de gasten zien dat we met eerlijke, waar mogelijk biologische producten werken en op een hygiënische manier in de keuken werken zoals dat hoort.

Geduld en genieten
Jasper: “Wij hebben heel bewust voor dit concept en voor deze medewerkers gekozen. Ik zou collega-horecaondernemers alleen aanraden om met mensen met een beperking te werken als ze het vol overtuiging willen. Als het bijvoorbeeld druk is, loop jij vooral harder. Maar heb geduld en geniet ervan, het is echt een meerwaarde voor je zaak én jezelf.”

Happy Tosti
Als primeur kreeg KHN te horen dat Tosti van Josti per 1 juni 2016 Happy Tosti heet. Ook openen de jonge ondernemers op korte termijn twee nieuwe restaurants. Per 1 augustus een vestiging in Hoofddorp en per 1 november een locatie in Leiden. Sam: "Met de nieuwe naam willen we de nadruk leggen op het vrolijke gevoel dat de gast ervaart wanneer deze een overheerlijke tosti komt eten. Het blije gevoel wat al onze medewerkers uitstralen, doordat ze een gewaardeerde en uitdagende baan hebben, reflecteert terug op de gast. De hippe en vrolijke uitstraling met de schommels maakt het compleet. Al deze positiviteit komt voor ons samen in de naam Happy Tosti.” 

Terug
Download de gratis KHN App

https://twitter.com/khn 787936653616742400