Bij een hyperactieve levensstijl horen nieuwe vormen van gemak

Constant druk, altijd onderweg. Met zo’n hyperactieve levensstijl is tijd waardevol. En dat zie je ook terug in de gerichte vraag naar gemak: de gemakkelijke snelle hap profiteert hiervan. Vooral de vraag naar fast good food groeit. Gasten zijn heel bewust bezig met versheid, kwaliteit en voedingswaarde.

Voorbeelden uit de horeca
Die vraag naar een gezonde makkelijke en snelle ‘hap’ zien wij terug in:

    • de stap van veel fine dining restaurants naar meer casual dining en gastropub concepten.

    • Populariteit van fastcasualconcepten en –formules die het midden houden tussen gemakkelijk dineren en fastservice.

    • Sterke toename van online maaltijdconcepten zoals HelloFresh, Beebox, Streekbox etc.

Waarom gemak
Steeds meer mensen kiezen voor gemak. De verandering van de traditionele samenstelling van huishoudens is hierop van grote invloed. Gezinnen hebben tegenwoording minder tijd waardoor zij steeds vaker kiezen voor een gemakkelijke oplossing. Daarnaast zien we een verschuiving van traditionele huishoudens met vader, moeder en kinderen naar meer tweeverdieners en eenpersoonshuishoudens. Met zo hun eigen behoeften.

De verschuiving naar nieuwe vormen van gemak ontstaat in de eerste plaats door een kritischere en bewustere consument, maar ook door een toename in keuze. De horeca is niet langer de enige aanbieder van gemakkelijke maaltijden. Tegenwoordig bieden ook foodretail (o.a. supermarkten) en online maaltijddiensten en bezorgdiensten kwalitatief goede, verse en gezonde gemakkelijke maaltijden.

Toekomstbeeld
Tijd blijft kostbaar en gemak blijft een belangrijk keuzemotief voor de consument. De vraag naar kwalitatief hoogwaardige en relatief gezondere gemaksmaaltijden blijft toenemen.  

Terug
KHN onderscheidt in totaal zes trends