Blurring: grenzen tussen dienstverlening vervagen

De traditionele grenzen aan dienstverlening vervagen. Gasten wonen, werken, reizen en consumeren op hun eigen manier. Ze schakelen op een dag moeiteloos tussen werk, ontspannen en leven. In een winkel kun je prima terecht voor een kopje koffie. Waarom naar kantoor als je net zo makkelijk in een café met je laptop op schoot kan werken? Het maakt voor de consument niet uit.

Voorbeelden uit de markt
Het vervagen van grenzen tussen dienstverlening, het zogenaamde 'blurring', zien we overal om ons heen. Van de wasserette waar je ook een maaltijd kan eten, de hotelketen die een eigen supermarkt begint, het restaurant dat zelfgemaakte sausen verkoopt en coffeeshops die zich profileren als kantoor voor zzp’ers. Ook de grens tussen on- en offline dienstverlening vervaagt. Die wordt ook steeds belangrijker voor de horeca.

Waarom combineren?
Gasten denken niet in hokjes. Voor iemand die onderweg is, is een kop koffie uit de supermarkt net zo goed als die van een café. Dan telt niet de plaats van consumptie, alleen de consumptie. Ze gaan op zoek naar de meest gemakkelijke en meest gunstige optie. En soms zoeken gasten meerwaarde in de vorm van een totaalbeleving. Door twee bedrijfsconcepten met elkaar te combineren, ontstaat de mogelijkheid om aan beide behoeften te voldoen.

Toekomstbeeld
Die behoefte van gasten om verschillende vormen van dienstverlening te combineren, ongeacht plaats of tijdstip, zal in de toekomst nog toenemen.

Terug
KHN onderscheidt in totaal zes trends