Deeleconomie: eerlijk zullen we alles delen

Steeds meer mensen delen hun huis, boot of auto, gereedschap of andere bezittingen. Ze ruilen de ene service voor de ander of tegen een vergoeding. Dat is in een notedop de deeleconomie. Ook bekend als Peer2Peer, de sharing economy, de weconomy, collaborative consumption of schaduweconomie. Een trend die we ook terug zien in de horeca en waar het laatste woord nog niet over geschreven is.

Consumenten vinden toegang tot een product of dienst belangrijker dan het bezit ervan. En met de komst van allerlei platforms wordt dat delen en ruilen ook een stuk makkelijker.

Voorbeelden uit de horeca
Het bekendste horecavoorbeeld van een platform dat gebaseerd is op het principe delen is Airbnb. Het begon in 2007 met het verhuren van drie luchtbeddden in San Francisco. In 2015 is het uitgegroeid tot een miljardenbedrijf met meer dan 1,5 miljoen accommodaties.

En wat dacht u van Airdnd (Air Drink ‘n Dine)? Daarop kunnen gasten een diner in de huiskamer van hobbykoks reserveren. Of Thuisgehaald. Nog zo’n voorbeeld waar thuiskoks hun maaltijden delen met de buren. Couchsurfing (slapen bij iemand op de bank) als fenomeen kennen we inmiddels alweer een tijdje. Een bbq lenen van je buren doe je via Peerby. En wie zijn caravan wil verhuren aan vakantiegangers doet dat via Camptoo.

Waarom delen?
Die behoefte om te delen hangt samen met een andere kijk van consumenten op de consumptiemaatschappij en massaconsumptie. Ze staan wantrouwend tegen grote instanties, overheden, banken, grootbedrijven en leveranciers. In het ideaal van het delen is het gebruik van de spullen van een ander duurzamer en daardoor beter voor de maatschappij in het geheel.

Daarnaast verwachten gasten meer; ze zijn kritischer geworden. De gast zoekt naar authentieke unieke ervaringen. Speciaal voor hem op maat gemaakt, of in ieder geval in zijn beleving. Dat zien we bijvoorbeeld terug in de vraag van gasten naar accommodaties. Een gestandaardiseerde kamer voldoet niet meer. Het moet iets bijzonders zijn, of dat nu bij een hotel is of een particulier.

Toekomstbeeld
In Nederland is de impact van de deeleconomie nu nog klein; volgens recent ING-onderzoek van ING doen iets meer dan een half miljoen mensen mee in de Nederlandse deeleconomie. Dit zijn vooral jongeren, met een hoog inkomen en een hoog opleidingsniveau en zij zijn veelal gecentreerd in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag (uit deze drie steden komt de helft van de actieve delers). De verwachting is dat in de toekomst alleen nog maar meer mensen gaan delen.

Terug
KHN onderscheidt in totaal zes trends