Persoonlijk. Hoe onderscheidt u zich?

Gasten hebben steeds meer behoefte aan een persoonlijke benadering. Producten en diensten worden niet enkel als functioneel gezien; gasten willen er een waardevolle herinnering aan overhouden. Ze zoeken een unieke ervaring en hebben daar ook geld voor over. Ze verwachten een persoonlijke noot in belevenis en producten.

In de ogen van uw gasten wordt het steeds belangrijker om onderscheidend te blijven.

Voorbeelden uit de horeca
We zien steeds vaker concepten die zijn gericht op een specifieke levensstijl of nichemarkt. Zij spelen in op de behoefte van een bepaalde doelgroep met een bijzondere beleving. Zo richt het hotelconcept Zoku zich volledig op de urban nomad.

De horeca leent zich ook bijzonder goed voor vormen van coproductie en cocreatie; de gast is immers (bijna) altijd fysiek betrokken bij de dienstverlening. Zo zien we steeds vaker restaurants met DIY (Do- of design-it-yourself) concepten, waar de gast een groter aandeel heeft in de dienstverlening en zo eigenaar is van de beleving. Bijvoorbeeld door zijn ideale hamburger te ontwerpen of zelf een gedeelte van het product te bereiden.

Waarom beleving?
Technologische vooruitgang en toegenomen transparantie maken het mogelijk om vraag en aanbod vrijwel naadloos te verbinden. Gasten hebben de uiteindelijke keuze en kunnen uit een veel groter aanbod kiezen. Dat heeft ook invloed op hetgeen dat ze waarderen. Ze verwachten een persoonlijke noot in belevenis en producten.

Ze zoeken een unieke ervaring en hebben daar ook geld voor over. De Rabobank beschrijft dit als de hybride consument. In principe heeft de consument voor standaard producten en diensten alleen de laagste prijs over. Maar wanneer producten een bijzondere beleving en emotionele waarde bieden willen ze daar meer geld voor neerleggen.

Toekomstbeeld
Het belang van de beleving in de waardering van een product of dienst wordt steeds belangrijker. Zo belangrijk zelfs dat beleving de standaard wordt.

Terug
KHN onderscheidt in totaal zes trends