KHN-bijeenkomst Aziatische horeca: “Er gebeurt heel veel in de Aziatische horeca”

Op maandag 11 januari, op de eerste dag van Horecava, organiseerde KHN een bijeenkomst voor Aziatische horecaondernemers. De bijeenkomst vond plaats in het inspirerende pop-up restaurant Mama Kelly, dat speciaal voor Horecava tijdelijk is neergestreken in Amsterdam.

Foto: Lennert Rietveld, Senior adviseur bij Van Spronsen & Partners.

Marcel Hansen, KHN-domeinadviseur Eten deed de aftrap en introduceerde Lennert Rietveld van Van Spronsen & Partners om de aanwezigen in korte tijd bij te praten over de huidige ontwikkelingen binnen de Aziatische horeca.

Volgens Rietveld, senior adviseur bij Van Spronsen & Partners, is de Aziatische sector in Nederland volop in beweging: “Je ziet dat er heel veel gebeurt in de Aziatische horeca: er is veel innovatie en er komen steeds meer nieuwe concepten bij. Er is ook heel veel variëteit: zowel qua niveau – afhaal/to go, all you can eat-concepten tot high end cooking – als qua keukens: er is inmiddels meer dan Chinees en Japans. Je ziet ook in het buitenland dat keukens worden gecombineerd zoals de Latijns-Amerikaanse en Japanse keuken (Sushi Samba). Dat geeft heel mooie vooruitzichten en het zorgt ervoor dat de sector zich op dit moment opnieuw aan het uitvinden is.”

De sector in vogelvlucht
Over het algemeen is het aantal Aziatische restaurants tussen 2008 en 2013 gegroeid. De grootste stijgingen zien we in de provincies Flevoland en Utrecht. Als we kijken naar de ontwikkeling van het aanbod, dan zien we dat van 2004-2013 vooral het aandeel Japanse en Thaise restaurants toeneemt ten koste van het aantal Chinees-Indische restauranats. Qua concepttypen zien we anno 2015 een grote verscheidenheid: van afhaal/to go, all you can eat sushi en wokrestaurants tot Aziatische wereldkeukensconcepten, Asian fusion restaurants en fine dining. Voor het volledige overzicht zie de powerpointpresentatie.

KHN-bijeenkomst Aziatische horecaAandachtig publiek bij KHN-bijeenkomst Aziatische horeca

Productinnovaties
Als we inzoomen op productinnovaties in de Aziatische sector dan zien we een groot aantal innovaties binnen de sushi’s maar ook innovaties waarbij ondernemers aanhaken op bestaande voedseltrends zoals groentefermentatie. Ook zijn er bijzondere combinaties waarbij eetculturen worden gecombineerd zoals de Sichuan bitterbal of bijvoorbeeld (gefrituurde) insecten die gebruikelijk zijn in de ene cultuur maar in de andere nog een lange weg te gaan hebben. Op het gebied van dranken ziet Rietveld vooral veel ontwikkelingen op het gebied van thee (‘de nieuwe wijn’) en koffie.

Nieuwe concepten
Buiten nieuwe producten zijn er ook veel verschillende bedrijfstypen die hun opmars maken. Sowieso is het goed om te zien dat de Aziatische sector goed meedoet met ‘de lijstjes’: San Pellegrino heeft een ‘eigen’ top 50 met Aziatische restaurants, er is een speciale Gault Millaut en de Aziaten zijn goed vertegenwoordigd bij Michelin. Maar inmiddels zie je ook Aziatische restaurants die hun keukens combineren zoals Sushi Samba. Op dit moment zie je deze concepten nog voornamelijk in het buitenland. Daarnaast rukken ook andere Aziatische keukens op – denk aan Little V en Korean BBQ – en zijn er concepten rond specifieke producten zoals dim sum restaurants en bijvoorbeeld Hotpot.

Fotografie gerechten
Als we inzoomen op consumententrends dan zie je dat consumenten steeds vaker gerechten fotograferen. Veel ondernemers vragen zich af wat je hiermee moet: toestaan of er tegenin gaan? Volgens Van Spronsen kan dit type fotografie gratis publiciteit opleveren, je kunt het zelfs stimuleren en faciliteren. Een ander fenomeen zijn foodbloggers en –vloggers. Deze invloedrijke personen kunnen ondernemers inzetten als onderdeel van hun marketingstrategie, dus het advies is: nodig ze uit om langs te komen en over jouw bedrijf te schrijven. Tot slot passeren ook recensies de revue: een negatieve recensie hoeft niet alleen een bedreiging te zijn, zij biedt ook een kans. Als je als ondernemer hier slim op inspeelt.

Bekijk de presentatie van deze bijeenkomst.

Terug
Horecava 2016
Horecava 2016
Bijeenkomst gemist? KHN doet verslag
Nieuws
Er zijn geen nieuwsberichten gevonden.

https://twitter.com/hashtag/horecava 398479502512103424