Tips om gehoorschade bij uw gasten te voorkomen

Harde muziek in clubs, discotheken, cafés en tijdens concerten kan zorgen voor blijvende gehoorschade. Het gevolg kan zijn dat iemand minder goed hoort, doof wordt of blijvend last heeft van oorsuizen (tinnitus). Hoe kunt u als horecaondernemer uw gasten beschermen tegen gehoorschade? KHN geeft tips!

Door hard geluid kunnen de haartjes in het binnenoor kapotgaan. Soms merk je dat, doordat je oren gaan suizen of fluiten. De haartjes die eenmaal kapot zijn, kunnen nooit meer gemaakt worden. Het gaat zo langzaam, dat je soms pas na jaren merkt dat je gehoor slechter is geworden.

Gehoorschade is blijvend en kan nooit meer genezen

Voor uw gasten is het daarom belangrijk om niet te lang naar te harde muziek te luisteren. Dat kan door goede oordoppen te gebruiken, door niet te dicht bij de geluidsboxen te staan, door af en toe de oren rust te geven en door goed op te letten hoeveel geluid er geproduceerd wordt. KHN adviseert u om als horecaondernemer op de volgende punten te letten:

Tip 1: Hanteer een geluidslimiet

Hanteer als absolute bovengrens 103 decibel, gemeten over 15 minuten. Om het geluid te meten adviseren wij een decibelmeter met de volgende specificaties: minimaal IEC 61672:2003, klasse 2. Leveranciers van deze apparatuur zijn bijvoorbeeld Munisense, dB-control en Event Acoustics.

Tip 2: Bied gehoorbescherming aan

Bied oordoppen zichtbaar en actief aan uw gasten aan. Het is nog geen gewoonte om als bezoeker zelf naar oordoppen te vragen bij een kroeg, discotheek of festival. Bied ze daarom aan bij de garderobe of zet ze op de prijslijst bij de bar.

Wij adviseren om te kiezen voor oordoppen met een muziekfilter. Deze beschermen de oren door een demping van ca. 15 dB én zorgen er tegelijkertijd voor dat de muziek optimaal blijft klinken. Deze oordoppen zitten prettig, zie je nauwelijks zitten en dankzij de muziekfilter versta je de muziek én elkaar nog steeds goed.

Deze filteroordoppen kosten tussen de €3 en €20. U kunt dit soort filteroordoppen ook op maat laten maken bij een audicien. Goedkope schuimdoppen (‘herriestoppers’) worden niet aangeraden; deze zijn moeilijk in te brengen en vallen makkelijk uit waardoor de gast niet beschermd is. Ook voor comfort en muziekbeleving zijn schuimdoppen een mindere keuze. Kijk op 'I love my ears' voor een overzicht van leveranciers van oordoppen.  

Tip 3: Informeer uw gasten

Informeer uw gasten over het geluidsniveau in uw zaak, en daarmee de risico’s op gehoorschade. En natuurlijk over het feit dat ze bij u oordoppen kunnen kopen. De ‘I love my ears’ campagne kan u hierbij helpen. 

 

‘I love my ears’ campagne

Op de site ilovemyears.nl kunt u informatie vinden over de ‘I love my ears’ campagne. De campagne is bedoeld voor consumenten om gehoorschade te voorkomen. Bekende dj’s, zoals Martin Garrix, werken mee aan deze campagne en promoten het gebruik van oordoppen. Er zijn logo’s, banners, posters en flyers beschikbaar. Deze materialen kunt u zowel in uw zaak zelf als in uw online communicatie gebruiken. U kunt deze materialen hier downloaden (bij I love my ears kunt u inloggegevens opvragen).






 

Meer weten?

Logo I love my ears
Terug
Download de gratis KHN App

https://twitter.com/khn 787936653616742400