Vergroot jouw online vindbaarheid

Online platforms bieden veel gemak voor jouw gasten maar berekenen hoge kosten aan restaurateurs en hoteliers. Liever heb je dat gasten direct via jouw kanalen boeken. Hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf online goed vindbaar is voor potentiële gasten? En direct bij je boeken? KHN geeft tips & tricks.

Maak jouw website mobielproof

Als jouw website op een mobiele telefoon niet goed wordt getoond, is deze minder goed te vinden op mobiele zoekresultaten. Belangrijk, want het gebruik van mobiele telefoons om te reserveren groeit snel. Gasten haken sneller af als zij op hun mobiele telefoon moeten inzoomen om tekst te lezen, of horizontaal moeten scrollen om jouw website goed te kunnen zien. Zorg er dus voor dat jouw website ook mobiel goed leesbaar is.

Maak de reserveerknop duidelijk zichtbaar

Een uitgebreide website is leuk, maar mensen moeten vooral zo snel mogelijk voor jouw restaurant of hotel kunnen reserveren. Zorg er dus voor dat de reserveerknop hoog op de website wordt getoond en dat het makkelijk is: klikken en reserveren. Er zijn veel partijen die betaalbare reserveringssoftware aanbieden. Let op! Een gratis tool op jouw website (via bijvoorbeeld een reserveringsplatform) lijkt handig, maar zorgt er ook voor dat jouw gasten naar een online reserveringsplatform geleid worden om bijvoorbeeld een review achter te laten. Zorg er in ieder geval voor dat je de contactgegevens van jouw gasten zélf krijgt (data) want hiermee kunt je jouw gasten later nog een keer uitnodigen.

Maak jouw telefoonnummer klikbaar

Als je geen reserveerknop op jouw website hebt, is het belangrijk dat bezoekers je direct kunnen bellen. Maak het bezoekers via mobiel makkelijk door op jouw website een belknop te maken, waarmee zij direct per telefoon kunnen reserveren.

Claim jouw Google-locatiepagina

Een volledig ingevulde Google-locatiepagina zorgt voor meer (gratis!) zichtbaarheid in Google. Vul alles in, van openingstijden tot adres. Nog geen locatiepagina? Ga naar business.google.com om jouw locatiepagina te claimen. Op een desktopcomputer wordt 50 procent van het scherm gevuld met bedrijfsinformatie nog voordat de gebruiker op ‘enter’ drukt. Dit is volledig gratis. Dit is ook een uitstekende plek om mooie foto’s van het bedrijf toe te voegen. Deze verschijnen ook in Google.

Vraag tevreden gasten om Google-reviews

Vraag jouw tevreden gasten om een Google-recensie achter te laten. Deze recensie wordt gekoppeld aan jouw eigen website en aan jouw Google-locatiepagina. Het effect is dat jouw website beter scoort in Google en wordt voorzien van een reviewscore. Het is altijd beter een rechtstreekse beoordeling te krijgen dan een beoordeling op een website van een ander zoals bij Tripadvisor, Iens enzovoort.

Zorg voor informatie op Facebook

Als je als horecabedrijf op één social mediakanaal actief moet zijn is het wel Facebook. Zorg dat jouw informatie zo volledig mogelijk is ingevuld: telefoonnummer, adres, openingstijden. En vergeet ook niet jouw menu te uploaden als pdf-bestand.

Gebruik op Facebook de actieknop

Een Facebook-pagina heeft niet alleen een ‘like’ knop, maar ook een actieknop. De paginabeheerder kan hier een actie aan koppelen, zoals direct bellen of direct reserveren – met een verwijzing naar jouw eigen website of telefoonnummer. Zo kan jouw gast direct vanaf jouw Facebook-pagina actie ondernemen.

Adverteer op Facebook

Adverteren op Facebook is een laagdrempelige manier om potentiële gasten te bereiken. Voor een paar tientjes kunt je precies de juiste doelgroep bereiken. Dus bijvoorbeeld alleen de mensen uit jouw stad of dorp, of juist mensen met gemeenschappelijke interesses.

Zorg voor relevante en actuele content

Eerlijk is eerlijk: bloggen kost tijd. Maar wie regelmatig blogt over relevante onderwerpen zal dit in de zoekmachine merken. Google toont websites die regelmatig geüpdatet worden eerder dan degenen die dat niet worden. Schrijf leuke, persoonlijke ervaringen gewoon op, vertel over het nieuwe menu of over vernieuwingen in jouw zaak. Kun je niet goed schrijven? Ga dan filmen. Spontane films op Facebook live werken vaak het best. Het is wel belangrijk dat je hierbij de gewenste doelgroep niet uit het oog verliest. Vlogs worden vooral door jongeren bekeken en gedeeld.

Wees creatief

Verzin iets geks: een bijzonder gerecht, een toetjesmarathon, een huisdrank met een wel heel gekke kleur, een evenement of een bijzondere actie voor het goede doel. Dit trekt de aandacht van (lokale) media en is een prachtig onderwerp voor sociale media.

Meer tips?

Meer weten over de online mogelijkheden voor jouw bedrijf? Volg de KHN-cursus Social Media.

Marketingadvies

Wilt je (online) marketingadvies voor jouw horecabedrijf? Neem contact op met Horeca Maatwerk BedrijfsAdvies voor een vrijblijvende offerte.

Terug
Onze workshops, cursussen & trainingen