De Terras Top 100 2022 komt er weer aan. De hoogste tijd om te kijken naar de terrastrends voor 2022. Hoe kan een terras een verlengstuk zijn van jouw horecazaak? Wat is er nodig voor een ultieme terraservaring? En wat is de toegevoegde waarde van deelname aan de Terras Top 100? Wij gingen in gesprek met Misset Horeca, de juryleden van de Terras Top 100 én vroegen de winnaar van vorig jaar naar zijn beste tips.

Verlengstuk van jouw horecazaak

Tijdens de coronacrisis werd het terras belangrijker dan ooit; het bood extra ruimte die ondernemers hard konden gebruiken. Maar ook nu zet de terrastrend zich voort. Het terras is niet langer een opzichzelfstaand element, maar met de juiste afwerking, stijl en service een prachtig verlengstuk van jouw horecazaak. Een zomerterras heeft niet heel veel nodig, want uit de wind en in de zon is het al snel goed toeven. Maar in de winter of lente werkt dat net even anders. Gebruik de seizoenen daarom om jouw terras in een andere jas te steken. Speel met verschillende thema’s, zorg dat jouw binnen- én buiten interieur mooi op elkaar aansluiten en maak slim gebruik van je omgeving. Als het exterieur een smaakvol verlengde van een historisch pand of natuurlijke omgeving (bijv. het bos of strand) is, dan trekt dat meteen de aandacht.

Maak van je terras een publiekstrekker. Een uitzonderlijk gerecht rechtstreeks van de Green Egg, een smaakvolle cocktail aan tafel geshaket, een pizza uit de speciale houtoven, livemuziek of met z’n allen om een knapperend haardvuur? Geef het terras iets mee wat binnen niet te krijgen is, dan vult het zich bijna vanzelf.

Winnaar 2021 Arwin Versteyne van Brasa Purmerend: “In ons bedrijf zorgen wij ervoor dat alles tot in de details klopt en op elkaar is afgestemd. Uiteraard geldt dit ook voor het terras. Al het meubilair moet schoon en fris zijn en er netjes bijstaan. Als gasten op het terras verblijven moeten ze hetzelfde gevoel als binnen hebben.”

De 7 leukste terrastrends van 2022

Genoeg gasten vinden het zowel ’s winters als zomers goed toeven buiten, dan is het wel zo gezellig als ze zich welkom voelen op jouw terras. Hoe je dat doet? We delen dé 7 leukste terrastrends van 2022 met je.

  1. Outdoor cooking
    Koken speelt zich steeds vaker buiten af. Gasten willen meer entertainment en tafelbereidingen en we zien dat er hele keukens worden gebouwd waar live wordt gekookt. Laat jouw chef(s) hun Masterchef skills showen en kijk wat je zowel qua warme als koude bereidingen naar buiten kunt verplaatsen. Wat dacht je van een mooi stukje vis van de grill of een pizza uit de houtoven?
  2. Streetfood
    Streetfood is nog steeds een belangrijke buitentrend, net als vegan. Gerechten worden steeds exotischer. Zorg dat er een mooie mix is tussen de gerechten en zorg ook voor wat lekkers om te delen. Shared dining doet het nog steeds erg goed.
  3. Buitenbar voor cocktails
    Naast de keuken, zien we ook de opkomst van de buitenbar voor cocktails, champagne of vermout. Want wat is er nou leuker dan een verse cocktail die voor je neus geshaket wordt?!
  4. Terras als werkplek of event-space
    We zijn allemaal wel een beetje klaar met thuiswerken, dus verplaatsen we ons steeds vaker naar het terras. Richt een deel van het (dak)terras in als werkplek met stopcontacten voor de laptops en zorg voor goed werkend internet. Het terras doet het ook erg goed voor meetings of kleinschalige bijeenkomsten, dus pas je aanbod hierop aan.
  5. Het aperitief is booming
    De aperitief-trends groeien nog steeds. Dit is dé manier voor de horeca om meer omzet te maken. Mensen spreken sneller af voor een aperiefmoment met bites, dan voor een standaard diner. Zorg voor een aantal signatures op de kaart, want door authenticiteit uit te stralen komen gasten sneller terug.
  6. Take-out
    Niet elk restaurant heeft een terras, maar door take-out kits en door uitgifte-windows wordt er buiten toch omzet gemaakt. Ook zien we dat er speciale voorzieningen worden ingericht voor delivery, zodat dit geen overlast geeft voor de restaurantgasten.
  7. Technologie
    Qua goede en snelle service konden strandtenten en terrassen nog wel wat verbeteren. Technologie kan hierin een grote rol spelen. Zelf de menukaart scannen, een drankje bestellen en afrekenen met je mobiele telefoon. In no time werd dit de afgelopen twee jaar door de gasten omarmd en dat zal komende jaren alleen maar meer toenemen In plaats van houtje-touwtje menukaarten, gaan we betere bestelsystemen krijgen.

De Terras Top 100

Jaarlijks organiseert Misset Horeca de Terras Top 100; een ranking die via mystery visits en een onafhankelijke, deskundige jury tot stand komt. Maar wat is de toegevoegde waarde voor jou als horecaondernemer? Door deelname aan de Terras Top 100 toon je jouw ambitie. De rapportages van het onderzoekstraject helpen je om jouw zaak nog succesvoller te maken. Gastvrijheid, presentatie, hygiëne, productbehandeling, vakmanschap, bedrijfsvoering, ondernemerschap… uiteindelijk weet je precies wat de sterke punten en de verbeterpunten van jouw onderneming zijn.

Waar let de jury op?

De gast gaat natuurlijk voor de ultieme terraservaring en dit geldt ook voor juryleden. De vragen waar het volgens de jury om gaat: heb ik een overweldigend bezoek gehad, zou ik graag terugkeren en maakt de horecagelegenheid een professionele indruk. Dat gecombineerd met tips en tops leidt tot een eindscore. Die tips en tops worden bepaald naar aanleiding van een aantal kritische succesfactoren. Denk hierbij aan een schoon en verzorgd exterieur, gastvrijheid volgens het boekje (inclusief een warm welkom), de uitstraling van je team, de menukaart, upselling en bijverkoop, kennis van het assortiment en het correct uitserveren van de bestelling. Ook wordt er natuurlijk een toiletbezoek gepleegd en wordt het proces van afruimen en afrekenen geëvalueerd. Ook de ervaring van andere gasten wordt nauwlettend in de gaten gehouden. En is dit allemaal in orde, dan is een persoonlijk afscheid (was alles naar wens? Tot ziens.) wellicht een extra reden om snel weer terug te komen.

“Sinds 2014 doen wij mee aan de Terras Top 100. Ieder jaar bespreken wij aan de hand van de mystery visits en rapportages wat er goed is gegaan en bespreken we de verbeterpunten. Ook bezoeken onze fulltimers ieder jaar bedrijven uit de Terras Top 100 en delen zij wat hen is opgevallen tijdens een bezoek aan een van de deelnemende bedrijven. Medewerkers betrekken in dit proces biedt heel veel meerwaarde”, aldus Arwin Versteyne.

Hoe creëer je die ultieme terraservaring?

Heel simpel: overtref de verwachting van je gast. Door te zorgen voor persoonlijke aandacht, fijne service, een glimlach, een schone menukaart en goed eten en drinken, ben je al een heel eind. Uiteindelijk maakt persoonlijke aandacht het verschil, maar door ook goed voorbereid te zijn op onverwachte gebeurtenissen kun je qua service nét dat stapje extra doen. Denk hierbij aan attributen die het terrasbezoek net een beetje prettiger kunnen maken: een proefhapje of -drankje van de kaart, powerbanks om mobiele telefoons van gasten op te laden, zonnebrandcrème, zonnebril-poetsdoekjes, parkeerschijven, kleurplaten, potloden, kleine cadeautjes voor kinderen, disposable slabbetjes, een fietspomp en koud flesje water voor onderweg. Maar ook iets simpels als een dekentje brengen of de heaters aandoen als het koud wordt, de kaarsjes aansteken als het begint te schemeren, of een bakje water brengen voor de hond kunnen het verschil maken voor de gast. Zorg dat jouw terras een plek is waar het goed toeven is, dan komen mensen vanzelf terug.

Vorig jaar won Brasa Purmerend van Arwin Versteyne de Terras Top 100 20221: een topzaak die ieder jaar er het maximale uit weet te halen. Wij vroegen hem naar zijn beste tip voor horecaondernemers die deze zomer volop willen inzetten op de ultieme terrasbeleving.

“Ieder moment van de dag proberen we de verwachtingen van onze gasten te overtreffen. Door gastvrij te zijn, zorgen we ervoor dat vele gasten zich bij ons thuis voelen en herhaaldelijk terug zullen komen. Mijn advies voor het creëren van de ultieme terrasbeleving is om te kijken naar collega’s uit de Terras Top 100; wat doen zij goed? Betrek ook je medewerkers hierbij en laat iedere medewerker drie punten bepalen waar hij/zij op gaat letten. Maak dit ook inzichtelijk voor het gehele team. Je zult zien dat medewerkers elkaar gaan aansturen, want uiteraard vindt iedere medewerker zijn/haar punt het belangrijkste. Ook is het belangrijk om iedere dag scherp te blijven en dat je zowel je discipline als gedrevenheid behoudt.”

Meer info en inschrijven?

Als lid van KHN ontvang je een flinke korting en betaal je €189 in plaats van €229. Hoe krijg je de korting? Neem contact op met het Serviceteam via info@khn.nl of 034-489489 voor de kortingscode, ga vervolgens naar www.missetterrastop100.nl, klik op het inschrijfformulier en vul de kortingscode in!

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens