Steeds meer Nederlanders kiezen voor drankjes zonder suiker. Vier op de vijf Nederlanders kiest wel eens bewust voor een light of zero drankje omdat er minder calorieën in zitten. Millennials (23 -37 jaar) zijn kampioen bewuste keuzes maken. Dat blijkt uit het Nationale Frisse Dranken Onderzoek van de Nederlandse Vereniging van Frisdranken, Waters, Sappen (FWS).

Ruim de helft (54%) van de Nederlanders let vaker op de calorieën in o.a. frisdranken dan twee jaar geleden. 51% van de Nederlanders zegt de laatste twee jaar meer water te zijn gaan drinken en 41% drinkt vaker water met een smaakje dan twee jaar geleden. Millennials kiezen het vaakst een gezondere optie, zoals water of thee. 59 procent is in twee jaar tijd meer water gaan drinken en 58 procent let bewust op het aantal calorieën als ze frisdrank drinken.

Steeds bewustere keuzes

“Mensen maken steeds bewustere keuzes, ook in wat ze drinken”, aldus Taco Juriaanse (directeur FWS). “Het is logisch dat ze meer op calorieën letten. Een drankje met suiker op z’n tijd is prima, maar het is wel belangrijk om te blijven variëren. Water, light en zero dranken zijn al jaren bekende alternatieven. En er zijn altijd weer nieuwe ontwikkelingen zoals de vruchtensappen met toegevoegd water maar met behoud van hun volle smaak en natuurlijk de populaire mineraalwaters met een smaakje. Daarmee laat de sector zien dat het mogelijk is om gezondere keuzes te bieden die lekker zijn én aansluiten op de behoeftes van consumenten.”

Veel nieuwe frisse dranken

De groei in het aanbod wordt ook opgemerkt door de consument; 67% vindt dat het aanbod van light/zero frisdranken is gestegen en 83% vindt dat het aanbod van water met een smaakje is gestegen ten opzichte van twee jaar geleden.

Water wordt hele dag door gedronken

Consumenten geven aan vooral mineraal-/bronwater (51%) en water met een smaakje (41%) vaker te drinken dan twee jaar geleden. In vergelijking met de verschillende generaties, zijn het met name de millennials die vaker kiezen voor frisdrank light/zero dan twee jaar geleden (34%). Vruchtensap wordt door alle generaties met name gedronken bij het ontbijt en water spant de rest van de dag de kroon als favoriete frisse dorstlesser. Generatie Z (14 – 22 jaar) drinkt dit laatste, net zoals limonadesiroop, vaker uit gewoonte dan de andere generaties.

Over het onderzoek

Kijk voor meer informatie over het onderzoek op de site van de Nederlandse Vereniging van Frisdranken, Waters, Sappen.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens