Koninklijke Horeca Nederland (KHN) maakt zich zorgen over de economische impact van het coronavirus op de horecabranche. Nu het coronavirus Europa en ook Nederland heeft bereikt, merken horecaondernemers de effecten daarvan op gasten, medewerkers en de bedrijfsvoering. Dit uit zich bijvoorbeeld in meer annuleringen, minder reserveringen en een dalende bezettingsgraad. KHN verwacht dat de negatieve gevolgen van het coronavirus voor langere tijd merkbaar zullen zijn. Om die impact en mogelijke schade op de horecabranche inzichtelijk te maken, heeft KHN een enquête uitgezet. Tegelijkertijd roept KHN het kabinet op om haast te maken met een actieplan om ondernemers te kunnen ondersteunen als zij het financieel niet meer gaan redden. Deze oproep deed KHN vorige week tijdens een informatiebijeenkomst van MKB Nederland en VNO-NCW over het coronavirus. Hierbij zijn wij in gesprek gegaan met de vertegenwoordigers van diverse ministeries, beleidsmakers, de financiële sector en andere branches.

Deze pagina is voor het laatst geüpdate op 10 maart 2020.

Binnengekomen signalen bij KHN

Horecaondernemers die contact hebben opgenomen met KHN geven aan dat zij zich zorgen maken over de grote hoeveelheid annuleringen en het uitblijven van nieuwe reserveringen. Daarnaast komen er bij KHN veel vragen binnen over hoe men de adviezen van het RIVM kan volgen. Die adviezen verschillen per regio of gemeente. Het opvolgen van de adviezen gericht aan zowel gasten als medewerkers, bijvoorbeeld het advies om thuis te blijven met milde klachten, hebben niet alleen effect op de omzet, maar ook op de werkbezetting van personeel. Dit is aanleiding voor het aanvragen van werktijdverkorting. Om meer inzicht te krijgen in de impact van het coronavirus op de horecabranche, haalt KHN middels een enquête meer informatie op onder haar leden.

KHN: volg adviezen van RIVM, verder blijven gasten welkom

KHN snapt de bezorgdheid maar vertrouwt op de goede aanpak van het RIVM. Voor zowel gasten als medewerkers is het van belang om de adviezen van het RIVM en de lokale autoriteiten op te volgen: handen wassen, in je elleboog hoesten, papieren zakdoekjes gebruiken en geen handen schudden. Als je verkouden bent, hoest of koorts hebt is het advies om telefonisch contact met je huisarts op te nemen. Verder zijn gasten en medewerkers natuurlijk gewoon welkom. Met betrekking tot algemene maatregelen in relatie tot het coronavirus, adviseert KHN aan ondernemers om kennis te nemen van de informatie hierover op khn.nl en voorgestelde hygiënemaatregelen zorgvuldig toe te passen.

Oproep aan kabinet: tijd voor een actieplan

KHN roept het kabinet op om zo snel mogelijk te komen met een actieplan om het Nederlandse bedrijfsleven te ondersteunen om de negatieve impact van het coronavirus het hoofd te bieden. In een branche waar de marges door de toenemende lastenverhoging al zo onder druk staan, is de noodzaak tot snelheid in het ondersteunen van horecaondernemers van groot belang. Niet alleen voor nu, zoals een soepelere omgang met de regeling voor werktijdverkorting, maar ook voor de langere termijn. Bijvoorbeeld door het opzetten van een noodfonds voor ondernemers die voor langere tijd financiële schade oplopen als gevolg van het coronavirus, het mogelijk maken van renteloze overbruggingskredieten, garantiefondsen, speciale fiscale voordelen etc. Cruciaal en leidend bij deze oplossingen moet zijn dat ze op een snelle manier, zonder administratieve rompslomp, ondernemers in staat stellen om een periode financieel te overbruggen.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens