Wie weleens uit eten gaat of zo nu en dan plaatsneemt op een terrasje, wordt er bijna als vanzelf mee geconfronteerd: de Nederlandse en Belgische horeca branche heeft alweer geruime tijd te kampen met een groot tekort aan medewerkers.

Ondernemers hebben er alles voor over om aan geschikte medewerkers te komen. Vaak moeten zij alle zeilen bijzetten om hun bedrijven draaiende te houden.

Om de innovatiekracht binnen de horeca een nieuwe impuls te geven - en daarmee de sector aantrekkelijker te maken - heeft de Hospitality Synergy Group, het overkoepelende bedrijf van ondernemer Charles van Goch (bekend van o.a. horeca-uitzendbureau Mise en Place), samen met een aantal prominente spelers in de gastvrijheidsbranche, een nieuwe prijs in het leven geroepen: de Horeca Inspiratie Trofee (HIT).

Partners in het project zijn Les Amis GastrEUnomiques (LAG), een netwerkclub bestaande uit ondernemers in de Limburgse en Euregionale gastvrijheidsbranche en BBB Maastricht, de oudste horecavakbeurs van Nederland.

Uitdaging

De Horeca Inspiratie Trofee wordt toegekend aan Limburgse horecabedrijven die buitengewoon goed presteren binnen een bepaald thema. Voor dit jaar is dat de uitdaging waar vrijwel elke horecaondernemer mee te maken heeft: het binnenhouden van zijn medewerkers. De winnaar krijgt een inspiratie cheque ter waarde van 5000 euro en kan daarnaast rekenen op landelijke media-aandacht.

De initiatiefnemers zijn ervan overtuigd dat de Horeca Inspiratie Trofee de komende jaren uitgroeit tot een begrip in Nederlands- en Belgisch Limburg. ,"Met deze prijs moedigen wij horecabedrijven aan om creatief te zijn en te komen met nieuwe ideeën als het gaat om het binnenhalen, binden, boeien en behouden van medewerkers, wat erg belangrijk is in deze tijden”, aldus Charles van Goch. ,,Daarnaast is de prijs voor andere horecabedrijven een extra motivatie om aan de hand van deze best practice zelf de innovatie ter hand te nemen.”

Deelname aan de Horeca Inspiratie Trofee-competitie staat open voor horecabedrijven in zowel Nederlands- als Belgisch Limburg, die vijf of meer fulltime medewerkers op de loonlijst hebben staan, zich presenteren als een aantrekkelijke werkgever bij wie horecatalent van harte welkom is en dat laatste ook uitdragen via de social media.

Creativiteit

Van bedrijven die voor de prijs in aanmerking willen komen wordt verwacht dat zij ‘goed werkgeverschap’ niet alleen met de mond belijden, maar deze kwaliteit ook in de praktijk brengen. "Dat kunnen ze bijvoorbeeld doen door medewerkers altijd vrij te laten zijn op hun verjaardag, ze een extraatje te geven als ze er met hun charmes in slagen extra omzet te genereren en ze bovendien een vierdaagse werkweek te bieden”, aldus Van Goch. Deelnemende bedrijven worden daarnaast getoetst op hun creativiteit als het gaat om het aanbod aan secundaire arbeidsvoorwaarden en ontwikkelingsmogelijkheden binnen het eigen bedrijf.

Uit de aanmeldingen die binnenkomen, wordt door de leden van Les Amis GastrEUnomiques een TOP 15 geselecteerd. Deze wordt bekendgemaakt op donderdag 25 augustus, tijdens de eerste dag van het Preuvenemint 2022. De uitverkoren bedrijven krijgen in de dagen daarna bezoek enkele leden van de organisatie. Zij worden voorzien van materiaal waarmee ze kunnen laten zien dat ze tot de TOP 15 behoren. Ook zal een vlog met de kandidaten worden opgenomen. Op maandag 29 augustus worden de finalisten bekendgemaakt. Vervolgens krijgt het grote publiek de kans om via de lokale media en de vakpers zijn stem uit te brengen.

Ben je of ken jij een ondernemer die wil meedingen naar de eerste Horeca Inspiratie Trofee geef dit dan door aan je KHN regiomanager.


Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens